Shadow

Amsterdam begroet grootste cruiseschip ooit: MSC Splendida

Met een watersaluut en uitwisseling van plaquettes hebben het Havenbedrijf Amsterdam en Passenger Terminal Amsterdam woensdag 1 juli de MSC Splendida begroet. Het was de maiden call van de MSC Splendida in Amsterdam, dat met deze 330 meter lange reus het grootste cruiseschip ooit aan de kade kreeg.

Meer cruiseschepen naar Amsterdam

De MSC Splendida wordt met een watersaluut verwelkomt in Amsterdam. © Nico van Dijk / Decruisegids.nl
De MSC Splendida wordt met een watersaluut verwelkomt in Amsterdam. Ook een veerpont van het GVB komt langszij. © Nico van Dijk / Decruisegids.nl

Het gaat steeds beter met Amsterdam als cruisebestemming. In 2014 kreeg de stad nog 126 zeecruiseschepen in de haven, die goed waren voor 276.000 passagiers. Riviercruises zijn daarbij niet meegeteld. Voor 2015 worden rond de 140 bezoeken verwacht. Onze hoofdstad is in daarmee de vijfde cruisebestemming in Noordwest-Europa, aldus Alma Prins-Droog, sales-manager cruises bij Havenbedrijf Amsterdam. Alleen Southampton, Kopenhagen, Hamburg (de thuishaven van de MSC Splendida) en Kiel blijven Amsterdam nog voor. Noordwest-Europa is qua omvang de derde cruisemarkt ter wereld en groeit naar verwachting in de komende vijf jaar met dertien procent.

Cruisemarkt levert regio 60 miljoen per jaar op

Hoewel de cruisemarkt niet het belangrijkste segment voor het Havenbedrijf is, is het voor de stad wel de meest zichtbare activiteit, aldus Prins-Droog. Voor centrumbewoners die wellicht niet zitten te wachten op nog meer toeristen in de grachtengordel is het misschien goed om te weten dat een bezoekje van een cruiseschip de regionale economie gemiddeld 3,5 tot vijf ton oplevert. Dat bedrag bestaat uit onder meer havengelden, sleepbootassistentie, bevoorrading, maar ook bestedingen van passagiers en bemanningen. “De Bijenkorf ziet de transacties omhoog schieten als er drieduizend cruisepassagiers de stad in gaan”, weet Prins-Droog.

Niet alleen Amsterdam, maar de hele regio profiteert van de groei van de cruisemarkt. Een goed voorbeeld daarvan is het trainingscentrum dat het Amerikaanse Carnival Corporations, het moederbedrijf van diverse grote cruisemaatschappijen als Costa Cruises en Aida, laat bouwen voor kapiteins, brugbemanningen en machinekamerpersoneel. Dit trainingscentrum is goed voor een investering van zeventig miljoen euro en verrijst bij Almere.

Havenbedrijf wil door naar 250 zeecruisecalls per jaar

Om die jaarlijkse zestig miljoen euro aan cruise-inkomsten te laten groeien en de vijfde plek als cruisebestemming in dit deel van Europa te handhaven, willen het havenbedrijf en de Passenger Terminal Amsterdam doorgroeien naar 250 calls per jaar. “De cruisemarkt heeft een belangrijke rol gespeeld bij de versnelde investeringen in de nieuwe zeesluis bij Ijmuiden”, aldus de salesmanager. Ook willen ze meer cruisegerelateerde bedrijven aantrekken. De vergrote zeesluis moet in 2019 operationeel zijn. “We willen in 2030 de most preferred cruisedestination van Noordwest Europa worden”, stelt Prins-Droog ambitieus.

Meer turnaround calls naar Nederland

Om die groei te realiseren willen het Havenbedrijf en de PTA meer turnaround-calls naar de stad halen. Dat zijn cruises waarbij passagiers in Nederland ook kunnen op- en afstappen. “We willen kijken of we meer Duitsers in Amsterdam kunnen laten opstappen. Door het achterland te vergroten wordt het voor rederijen interessanter om hier nartoe te komen. We willen daarom beter op het netvlies komen bij de buitenlandse touroperators.”

Meer ruimte voor cruiseschepen

Om het groeiende aantal cruiseschepen ook te kunnen opvangen moet er ook bij de Passenger Terminal Amsterdam meer ruimte komen. Daar kunnen nu twee zeecruiseschepen tegelijk liggen. Als er toevallig drie in de stad zijn, moet er één in de Westhaven tussen onder meer de autoschepen afmeren. Daar komt bij dat schepen tegenwoordig ook groter worden. Daarom wordt de kade bij de PTA met dertig meter verlengd richting het Centraal Station. “We gaan ook onderzoeken hoe we de capaciteit in de Amsterdamse regio kunnen uitbreiden.”

MSC Cruises is een van de cruisebedrijven die meehelpt aan de groei van Amsterdam als cruisebestemming. Vanwege de explosief gegroeide vraag vanuit Duitsland is het aantal MSC-calls in Nederland dit jaar wat minder dan vorig jaar, maar in 2015 komen er meer turnaround calls van MSC in de hoofdstad, aldus Erik Schuffel, managing director van MSC Nederland.

Lees ook het artikel over de MSC Splendida en bekijk de cruise review van de MSC Splendida.

Cruises van MSC boeken kan rechtstreeks bij Msccruises.nl of MSCCruises.be. Kijk voor MSC-aanbiedingen ook bij Sunweb, CruiseReizen.nl, Zeetours, CruiseOnline, Captain Cruise, Corendon, Cruisewinkel, Cruise Travel, Stip Reizen en TUI. Bekijk of schrijf reviews over MSC-cruiseschepen.

Bekijk ook de video op Facebook.

Mis nooit meer een bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en volg ons op Facebook en Instagram. Tips en suggesties voor een artikel? Stuur een mail naar redactie @ decruisegids.nl (zonder spaties in het mailadres). Reageren kan onder dit artikel.

Privacy *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.