Shadow

Cruisemarkt Nederland groeit tegen de klippen op

Het aantal Nederlanders dat een cruisevakantie boekt, blijft onverminderd stijgen. Ook in 2013 hebben opnieuw meer Nederlanders een cruisevakantie gemaakt. Ondanks de dalende vakantieparticipatie en de economische recessie steeg het aantal Nederlandse cruisepassagiers afgelopen jaar met 4%.

Dit blijkt uit de jaarcijfers van CLIA Nederland, de koepelorganisatie van de cruisebranche, die vandaag in Rotterdam bekend zijn gemaakt.

Europese cruises populair

passengerterminal-amsterdam

Vooral Europese cruises waren populair en realiseerden een groei van 23%. Ruim tweederde (68%) van de Nederlandse cruisegangers scheept zich in voor een cruisevakantie in Europa. Met de groei in 2013 van 4% in cruise passagiers laat de ontwikkeling van de cruisesector een ander beeld zien dan de totale toeristische markt, die het afgelopen jaar volgens het continue Vakantie Onderzoek van NBTC-NIP te kampen had met een daling van -3%,

Tijdens de Caraïbische cruise brengen culinaire demonstraties van Port-to-Table, EXC Talks en andere verrijkingsprogramma’s de regionale culturen aan boord via boeiende activiteiten en speciale presentaties. Passagiers kunnen ervoor kiezen om de havenbestemmingen zelfstandig te verkennen of door middel van gesponsorde tours met schepen die volgens de gezondheidsrichtlijnen van de lokale havens worden uitgevoerd.

Cruisemarkt blijft groeien in 2014

En de vooruitzichten voor de cruisemarkt blijven onverminderd zonnig. “Nu er ook economisch voorzichtig herstel gloort, verwachten wij dat de stijging in de cruisemarkt zich de komende jaren verder zal voortzetten. In vergelijking tot andere landen, is er nog een enorm potentieel”, aldus voorzitter Nico Bleichrodt van CLIA Nederland.

In 2013 telde de markt 114.000 reizigers, een groei van 69% ten opzichte van 2009. CLIA Nederland ligt op koers om het streven van 160.000 cruisepassagiers in 2015 te halen.

Cruises naar de Middellandse Zee en Zwarte Zee

Binnen Europa is meer vraag naar cruises naar de Middellandse Zee en de Zwarte Zee. Dit vaargebied is goed voor 40% van de markt. Het Caribische gebied leverde vorig jaar zo’n 5% passagiers in, terwijl juist andere verre bestemmingen als Azië, Australië, Zuid-Amerika en wereldcruises fors zijn gegroeid. Bijna de helft van de Nederlandse passagiers is zeven nachten aan boord van het cruiseschip, ruim een kwart gaat 8 tot 13 dagen op cruisevakantie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.