Shadow

Nederlanders vinden cruisen steeds leuker

In 2014 gingen maar liefst 109.064 Nederlanders op cruisevakantie. Dit blijkt uit de jaarcijfers van de Cruise Lines International Association (CLIA) Nederland die gisteren bekend zijn gemaakt tijdens een persbijeenkomst in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam.

Ondanks dat het aantal Nederlandse cruisereizigers in 2014 met 4,3 % is gedaald in vergelijking met 2013, maakt de cruisesector in de afgelopen 5 jaar een sterke groei door van gemiddeld 12,5 %. De daling in 2014 kan worden toegewezen aan de economische situatie en de daling van de capaciteit in het Mediterrane vaargebied. Toch blijven cruises in de Europese wateren met 64 % het populairst bij de Nederlandse reiziger, gevolgd door cruises in het Caribische gebied met 14 %.

Positieve trend in cruisesector

Ondanks de daling van het aantal passagiers is de trend voor de Nederlandse cruisesector positief. Het aantal Nederlandse cruisereizigers steeg van 67.296 in 2009 naar maar liefst 109.064 in 2014. Deze positieve trend is ook in Europa zichtbaar. In 2014 ging een record van 6,39 miljoen Europeanen op cruisevakantie. Dit is een relatief kleine groei van 0,5 % ten opzichte van 2013.  Deze kleine groei kan verklaard worden door de individuele commerciële strategieën van de cruisemaatschappijen;  zo was er in 2014 was een daling van 11,4 % van de capaciteit in het Mediterrane vaargebied.  Met de komst van nieuwe cruiseschepen wordt echter weer een capaciteitsstijging van 9,3 % verwacht in 2015.

Sterke groei cruises verre bestemmingen

Het vaargebied Middellandse Zee / Zwarte Zee  behoudt een grote aantrekkingskracht en is goed voor 34 % van de Nederlandse cruisemarkt. Het aantal passagiers dat naar Noord –  Europa reisde groeide met 1 % naar 30 %. Op de verre bestemmingen is een verrassende stijging van 56,1 % te zien in het

Cruises naar de westkust van Amerika en Mexico groeien met 29,3 % en naar de Indische Oceaan met 21 %. Dat Nederlanders graag wat langer cruisen blijkt: gemiddeld blijven zij 9,5 nachten aan boord in tegenstelling tot het Europese gemiddelde van 8,7 nachten. De toenemende reizen naar de verre bestemmingen spelen hier zeker een rol in.

Ondanks dat de Nederlandse cruisemarkt in 2014 is gedaald en er een relatief kleine groei is in Europa, tonen de cijfers aan dat  cruisen een populaire vakantie keuze blijft. CLIA Nederland is ervan overtuigd dat de cruisesector in Europa en daarmee ook in Nederland zal (blijven) stijgen in de komende jaren, zeker omdat de penetratiegraad nog steeds relatief laag is.

 De leden van CLIA-Nederland:

AIDA Cruises, Azamara Club Cruises, Carnival Cruise Lines, Celebrity Cruises, Costa Cruises, Crystal Cruises, Cunard Line, Disney Cruise Line, Fred. Olsen Cruise Lines, Hapag Lloyd Cruises, Holland America Line, MSC Cruises, Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises, P&O Cruises, Princesss Cruises, Regent Seven Seas Cruises, Royal Caribbean International, SeaDream Yacht Club, Silversea Cruises, Seabourn.

Cruises zijn te boeken:

Tijdens de Caraïbische cruise brengen culinaire demonstraties van Port-to-Table, EXC Talks en andere verrijkingsprogramma’s de regionale culturen aan boord via boeiende activiteiten en speciale presentaties. Passagiers kunnen ervoor kiezen om de havenbestemmingen zelfstandig te verkennen of door middel van gesponsorde tours met schepen die volgens de gezondheidsrichtlijnen van de lokale havens worden uitgevoerd.

Mis nooit meer een bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en volg ons op Facebook en Instagram. Tips en suggesties voor een artikel? Stuur een mail naar redactie @ decruisegids.nl (zonder spaties in het mailadres). Reageren kan onder dit artikel.

Privacy *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.