Shadow

Wereldwijd meer animo voor cruisen

Met de cruisesector gaat het wereldwijd en in Europa goed. In 2015 koos een recordaantal van 6,6 miljoen Europeanen voor een vakantie per schip, een stijging van drie procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Een kanttekening bij deze cijfers: de Nederlanders lopen wat minder warm voor deze vorm van vakantie.

Tussen 2011 en 2015 maakte de Nederlandse cruisemarkt nog een groei door met gemiddeld 7,3 procent. In 2015 was echter een daling zichtbaar van 2,6 procent. In 2014 maakten nog 109.064 Nederlanders een cruise, in 2015 kozen 106.252 mensen voor een vakantie op een schip. Nico Bleichrodt, marketingdirecteur van Holland America Line. “Dat we in 2015 minder Nederlanders aan boord mochten verwelkomen heeft een aantal redenen. In de eerste plaats is er een verschuiving van in- en ontschepingshavens verder van huis. Dat kostte Noord-Europa 2.000 Nederlandse cruisepassagiers. Het aantal cruisepassagiers in de Middellandse Zee groeide wel, naar ruim 39.000 in 2015, maar niet voldoende om de afname te compenseren.” “Kijken we bijvoorbeeld naar de cijfers dan zien we dat het aandeel cruisegangers uit Duitsland en Groot-Brittannië enorm is gestegen.”
Daarnaast zijn er bij Nederlanders wat meer vooroordelen ten aanzien van cruisen. Toch uit het in augustus 2015 door TNO-Nipo gehouden Vakantiecontinueonderzoek dat 31 procent van de 40.000 respondenten ‘ja’ zegt op een cruisevakantie. 6 procent daarvan wil definitief boeken binnen drie jaar. 12 procent zegt ‘waarschijnlijk’ en 46 procent ‘zeer misschien’.

Waar ligt de interesse van de Nederlanders?

48 procent gaat voor een cruise naar de Noorse Fjorden. 39 procent kiest voor het westelijk deel van de Middellandse Zee en 36 procent voor het oostelijk deel van de Middellandse Zee. IJsland en de Noordkaap zijn populair bij 22 procent van de respondenten. De Carribean scoort hoog met 54 procent. Toch is het aantal Nederlanders dat een cruise maakt in dit gebied, sterk afgenomen.

Wat zijn de vooroordelen?

“Hier ligt voor de cruisemaatschappijen een taak om dat beeld te veranderen”, zegt Erik Schuffel, voorzitter van de brancheorganisatie CLIA. Hoe de maatschappijen dat gaan doen is nog niet helemaal duidelijk. Wel stellen de cruisemaatschappijen dat het zeker van belang is dat mensen de cruise kiezen die bij hen past. Er is nogal wat variatie in het aanbod en elke maatschappij heeft een min of meer eigen doelgroep. Bleichrodt: “Mensen die een cruise hebben gemaakt zijn erg enthousiast. Dat zegt al genoeg. Mensen moeten kennismaken met het product ‘cruisen’ en zullen dan ervaren hoe het werkelijk is.

Maak kennis met alle maatschappijen, hun doelgroepen en vaargebieden: kies de cruise die bij je past

Voor 2016 verwacht CLIA een positieve ontwikkeling, niet in de laatste plaats met de nieuwe cruiseschepen die de havens van Amsterdam en Rotterdam aandoen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.