Shadow

Cruise review Rotterdam 7 van Holland America Line

De Rotterdam is het nieuwste cruiseschip van de Holland America Line. Het is het derde cruiseschip in de Pinnancle-klasse en een zusterschip van de Koningsdam en de Nieuw-Statendam.

De Rotterdam 7 van Holland America Line in Rotterdam © Nico van Dijk / Decruisegids.nl
De Rotterdam 7 van Holland America Line in Rotterdam © Nico van Dijk / Decruisegids.nl

Het cruiseschip Rotterdam is het zevende schip in de 150-jarige geschiedenis van de Holland America Line dat die naam draagt. De Rotterdam zou eigenlijk Ryndam gaan heten. Maar toen Carnival Corporation, de moedermaatschappij van Holland America Line, in 2020 besloot vier schepen te verkopen, waaronder de toenmalige Rotterdam 6, is besloten om de Rijndam Rotterdam te noemen. Anders zou de cruisesmaatschappij, die zo’n lange verbondenheid met de stad Rotterdam heeft, geen Rotterdam meer in de vloot hebben. Bekijk de hutten op de Rotterdam 7.

Een andere illustere voorganger van de nieuwe Rotterdam, de Rotterdam 5, ligt overigens nog steeds in de Rotterdamse haven. Dat is het museumschip Rotterdam. Bekijk ook de foto’s van de doop van de Rotterdam door Prinses Margriet.

Boek een aanbieding voor een cruise met Holland America Line bij CruiseOnline, Captain Cruise, CruiseReizen.nl, TUI en Cruisewinkel.

Feiten en cijfers over de Rotterdam

  • Lengte 300 meter
  • Breedte: 35 meter
  • Volume: 99.500 BRT
  • Eerste staal gesneden: 13 maart 2019
  • Opgeleverd: 30 juli 2021
  • Gebouwd door: Fincantieri op de Maghera-werf in Italië
  • Aantal dekken: 12
  • Aantal hutten: 1339
  • Aantal passagiers: 2668
  • Aantal bemanningsleden: 1025
  • Doopvrouw: Prinses Margriet.
  • Gedoopt: in het voorjaar van 2022
  • Maiden cruise: Oktober 2021 van Amsterdam naar Fort Lauderdale

U kunt hieronder zelf een cruisereview schrijven. In het eerste blok ziet u hoe anderen dit cruiseschip beoordeeld hebben. Daaronder bij ‘Geef je beoordeling of reactie’ kunt u zelf een beoordeling geven door de balkjes te verslepen. Op die manier kunt u dit cruiseschip op diverse aspecten beoordelen. Een 0 is zeer slecht een 10 is uitmuntend. In het veld ‘Reageer’ kunt u een toelichting geven, bijvoorbeeld wanneer u met dit cruiseschip hebt gevaren, iets over de bestemming en wat u verder aan relevante informatie met andere cruiseliefhebbers wilt delen. Klik op de blauwe knop ‘Reactie plaatsen’ en uw beoordeling wordt naar de redactie gestuurd. In principe wordt elke beoordeling geplaatst. Uw emailadres wordt niet gepubliceerd.

Bekijk beoordelingen van andere cruiseschepen.

Rotterdam 7

6.8

Algemene indruk

6.8/10

Service

8.5/10

Kwaliteit hutten en suites

7.8/10

Kwaliteit en variatie eten

7.8/10

Entertainment

7.1/10

Aanbod voor kinderen en jongeren

3.3/10

Variatie en kwaliteit bestemmingen

6.4/10

Waar voor je geld?

6.1/10

Pluspunten

  • Splinternieuw cruiseschip
  • Niet al te groot

9 Comments

  • Tom Kroese

    Algemene indruk

    6.5

    Service

    10

    Kwaliteit hutten en suites

    8.5

    Kwaliteit en variatie eten

    9.5

    Entertainment

    9.5

    Aanbod voor kinderen en jongeren

    0

    Variatie en kwaliteit bestemmingen

    8

    Waar voor je geld?

    9

    Mooie eerste cruise met de HAL, maar veel fouten. Ik heb mijn best moeten doen om rechtstreeks bij de HAL de Orange Club te boeken, deze was vol volgens de dame aan de telefoon, waar ik trouwens meer dan 3 kwartier in de wacht heb gestaan, maar uiteindelijk gelukt. Eenmaal aan boord bleek de Orange Club totaal niet vol te zijn. Ieder ochtend en avond een bezetting van hooguit een kwart. Boeking gedaan voor een diner in het speciale visrestaurant om ons 55 jaar getrouwd te vieren op 24 mei en die avond was niet mogelijk. Gelukkig ging ik vragen of de afgesproken tijd met een half uurtje verlengd kon worden, maar er was geen reservering voor die datum, wel voor 29 mei. Ik heb de reservering uitdraai uit mijn hut gehaald en laten zien en inderdaad deze stond op 24 mei. We konden ineens wel en het restaurant was minder dan half vol, Heerlijk gegeten, maar zeer slordig! Het internet waar we apart voor hebben betaald werkte 2 dagen totaal niet en daarna heel, heel slecht, zelfs de Tv kanalen werkten niet naar behoren, Ik heb een horloge aankoop gedaan op het schip omdat er een discount was van 75% en dat is leuk. Bij aankomst thuis ben ik op de site van Swissvoice gegaan en daar staat hetzelfde horloge voor €10 goedkoper?? Ik vind dit pure nep en niet HAL waardig. Wat aankopen gedaan aan de wal, kleding enz. en een formulier om de BTW terug te kunnen krijgen. Ik heb de bon bij de servicebalie afgegeven en zij zouden alles regelen, maar helemaal niets. Als klap op de vuurpijl kwamen mijn vrouw ik ik van boord met Covid en zijn nog steeds niet totaal genezen hiervan. Dus, resumé, geen cruise meer met de HAL.

    • Richard

      Algemene indruk

      8

      Service

      8

      Kwaliteit hutten en suites

      8

      Kwaliteit en variatie eten

      7.5

      Entertainment

      7.5

      Aanbod voor kinderen en jongeren

      5

      Variatie en kwaliteit bestemmingen

      7

      Waar voor je geld?

      7

      Mondkapjes dragen is gewenst . 95 procent van de passagiers draagt geen mondkapje ! F

      • Joyce Goede

        Algemene indruk

        9.5

        Service

        9.5

        Kwaliteit hutten en suites

        8

        Kwaliteit en variatie eten

        9

        Entertainment

        8.5

        Aanbod voor kinderen en jongeren

        2

        Variatie en kwaliteit bestemmingen

        8.5

        Waar voor je geld?

        9.5

        De cruise op het ms Rotterdam naar Noorwegen vanuit Amsterdam. Een feest van verwennerij. Vooral het niet in het Italiaanse restaurant Cannaletto is een aanrader!! De dagspecial ‘Cod ‘, heerlijk!! Daarbij de service van onze serveerster #Anggita was meer dan uitstekend. Persoonlijke aandacht , een gezellig praatje en uitstekende bediening !

  • Esther

    Algemene indruk

    10

    Service

    10

    Kwaliteit hutten en suites

    10

    Kwaliteit en variatie eten

    10

    Entertainment

    10

    Aanbod voor kinderen en jongeren

    8

    Variatie en kwaliteit bestemmingen

    10

    Waar voor je geld?

    10

    Ik was lang geleden met hal weg geweest en dat kwam omdat ik het entertainer toentertijd beetje saai vind.
    Op de Rotterdam was het alles behalve saai! 2 uitstekende band die sfeer weten te maken en iedereen op de dans vloer. Wat een feest. Het schip is prachtig en hutten ook mooi en ruim. Ik had tot ons genoegen een mega groot balkon.
    De bemanning is super vriendelijk en de route was ondanks alle wijzigingen prachtig. Ik heb rechtstreeks geboekt bij de hal en nooit lang hoeven wachten en keurig geholpen.
    Geweldige werk gehad

  • Gerrit

    Algemene indruk

    8

    Service

    7.5

    Kwaliteit hutten en suites

    8

    Kwaliteit en variatie eten

    8

    Entertainment

    8

    Aanbod voor kinderen en jongeren

    8

    Variatie en kwaliteit bestemmingen

    8

    Waar voor je geld?

    7.5

    150 jaar jubileumcruise in okt gemaakt. Mooi schip , entertainment goed. Zeer negatief is de toestemming om te mogen roken in het Casino! De rook was te ruiken in het aanpalende lift en trappenhuis tot bij de ingang van het theater toe. Om bij het Theater te komen moest je via een andere etage lopen om de rooklucht te vermijden. Toestemming om op 1 plaats op het achterdek in de buitenlucht te kunnen roken is het maximaal toelaatbare. Mocht het rookbeleid van de Hal in deze niet wijzigen is dat een reden om niet meer met de Hal te reizen!

    • Paul van Rijn

      Algemene indruk

      6.5

      Service

      9

      Kwaliteit hutten en suites

      9

      Kwaliteit en variatie eten

      2.5

      Entertainment

      7.5

      Aanbod voor kinderen en jongeren

      0

      Variatie en kwaliteit bestemmingen

      8.5

      Waar voor je geld?

      3

      Sluit ik mij totaal op aan. Cruise heerlijk, personeel vriendelijk, eten prima maar door het rookbeleid toch de volgende weer via celebrity cruise. Ieder avond de irritatie dat 2 verdiepingen binnen naar rook stonken en in de ochtend de chemische rotzooi om de rook te verdoezelen op je strot sloeg. Ook bij het buitenzwembad 1 kant totaal ingericht voor rokers waar je dus niet tussen wil liggen. Krankzinnig beleid om een man of 100 die roken de geur te laten bepalen voor de overige 2900 gasten. Dus waar voor je geld door rookbeleid een dikke onvoldoende

  • Alied Nossent

    Algemene indruk

    0

    Service

    5

    Kwaliteit hutten en suites

    8

    Kwaliteit en variatie eten

    8.5

    Entertainment

    0

    Aanbod voor kinderen en jongeren

    0

    Variatie en kwaliteit bestemmingen

    0

    Waar voor je geld?

    0

    Ga niet met de HAL want je wordt afgezet! Drankje aan boord 11euro , ander restaurant eten , kassa , kopje koffie drinken, niet uit de automaat , bijna 5 euro, rolstoel gehuurd voor 3 dagen gezien de lange gangen, 365 euro!! Schandalig. Mocht alleen aan boord gebruikt worden. Stavanger werd na de betaling uit het vaarschema gehaald en vervangen door een klein dorpje waar niets te doen is maar het aan leggen waarschijnlijk gratis is etc etc ! Internet waarvoor ruim betaald moet worden 3 dagen niet kunnen gebruiken en ook geen tv mogelijk. Enorme rijen voor het buffet. Kortom boek zeker niet bij de Holland Amerika lijn

  • Tineke

    Algemene indruk

    9

    Service

    9.5

    Kwaliteit hutten en suites

    10

    Kwaliteit en variatie eten

    8.5

    Entertainment

    8

    Aanbod voor kinderen en jongeren

    7

    Variatie en kwaliteit bestemmingen

    8

    Waar voor je geld?

    9

    Werkelijk top. Wij hebben niets kunnen vinden wat niet goed was. Uitstekend eten, goede entertainment, zeer vriendelijk en behulpzaam personeel, mooie hut, etc.
    Als we iets moeten noemen dan is het de prijs van de excusuies. Deze zijn zeer hoog, anderzijds je hoeft er niet aan deel te nemen.

  • Roelf Visser

    Algemene indruk

    4

    Service

    8

    Kwaliteit hutten en suites

    1

    Kwaliteit en variatie eten

    7

    Entertainment

    5

    Aanbod voor kinderen en jongeren

    0

    Variatie en kwaliteit bestemmingen

    0

    Waar voor je geld?

    0

    WAARSCHUWING!
    Geluidsoverlast in hutten op dek 4 op schepen van de Holland Amerika Lijn.

    In juli/ augustus2023 hebben wij als gezin met ons tienen een cruise gemaakt met de m.s. Rotterdam van de Holland America Line. We hebben voor de HAL gekozen, omdat de HAL bekend staat als één van de beste als het gaat om cruisen.
    We hadden de cruise reeds in november 2022 geboekt en konden ons de rest van de tijd op de cruise verheugen, wat veel voorpret heeft gegeven. Voor mijn vrouw en mij en onze kinderen en aanhang werden er drie hutten op dek 4 (4066, 4068 en 4070), geboekt en voor de kleinkinderen een hut op dek 1 (1028).
    Vol goede moed stapten wij op zaterdag 29 juli 2023 in Amsterdam aan boord van de Rotterdam en om 17:00 uur gingen de trossen los voor een ontspannen 14-daagse cruise richting Noorwegen, IJsland en Schotland.
    Doch – helaas – op de eerste avond werd ons, tot ca. 12 uur ‘s nachts, het slapen onmogelijk gemaakt als gevolg van zeer heftige geluidsoverlast, vermoedelijk veroorzaakt door een dek lager gelegen B.B. Kings Blues Club. Ook de daarop volgende dag hadden we weer last van dezelfde geluidsoverlast.
    Na deze twee nachten een klacht ingediend bij Guest Service Desk over deze overlast en tot onze verbazing bleek deze overlast bekend te zijn bij het management, zowel aan boord als bij Office of the President te Rotterdam. Op dek 4 hebben de hutten VH 4050 tot en met VH 4080 meer of minder last van deze geluidsoverlast. Dit probleem doet zich niet alleen voor op de Rotterdam, maar ook op andere schepen van de Pinnacle-klasse.
    Tijdens de gesprekken over onze klacht heb ik gevraagd waarom dit niet vermeld wordt op de website. Het antwoord op deze vraag was dat het management van de HAL hier niets voor voelde.
    Helaas is voor ons deze cruise niet geworden wat we er van verwacht hadden. Dit had voorkomen kunnen worden als we bij het boeken gewaarschuwd waren voor de geluidsoverlast in de hut tot ca. 12 uur ’s nachts en hadden we voor andere hutten kunnen kiezen. Voor “nachtbrakers” zijn deze hutten best geschikt, maar voor mensen die hun nachtrust nodig hebben absoluut niet.
    Daarom dit schrijven en ik hoop hiermee te voorkomen dat een – toch prijzige – cruise uitloopt op een net zo zware teleurstelling als voor ons.
    Met vriendelijke groet, Roelf Visser.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.