Shadow

Cruisemaatschappijen werken hard aan schonere cruiseschepen

Cruisemaatschappijen MSC Cruises, Norwegian Cruise Line, Costa Cruises en Aida werken hard aan het terugdringen van de milieubelasting van hun cruiseschepen. Walstroom, schonere brandstoffen, brandstofcellen en efficiënter gebruik van de energie aan boord moeten daarbij helpen. MSC Cruises wil in 2030 zelfs naar emissieloze schepen. En Costa Cruises en Aida hebben de primeur van de eerste door LNG aangedreven cruiseschepen.

Door Nico van Dijk

Ja, er kwam rook uit de schoorsteen van de Norwegian Encore en de MSC Grandiosa. Dat zijn de twee allernieuwste schepen die cruisemaatschappijen Norwegian Cruise Line en MSC Cruises op respectievelijk op 30 en 31 oktober 2019 in gebruik namen. Maar die rook was wel een stuk schoner dan voorheen.

En de nieuwe cruiseschepen die beide maatschappijen de komende jaren in de vaart nemen, zullen nog weer schoner zijn. Zo wordt het nieuwe World-klasse-schip van MSC, de MSC World Europa, waarvoor het eerste staal eveneens eind oktober gesneden is, aangedreven door Liquid Natural Gas (LNG), ook wel vloeibaar aardgas. MSC laat vijf LNG aangedreven schepen bouwen.

Tot de nieuwe MSC Europa in 2022 in de vaart komt, blijft de MSC Grandiosa een van de schoonste cruiseschepen ter wereld als het gaat om uitstoot van schadelijke stoffen. Michele Francioni, senior vice president bij MSC Cruises, somt een lange lijst punten op waarmee de ontwerpers van het schip de milieubelasting hebben teruggebracht.

Rookwassers en stillere schepen

Rookwassers op de MSC Grandiosa dringen de uitstoot van schadelijke stoffen al flink terug © Nico van Dijk
Rookwassers op de MSC Grandiosa dringen de uitstoot van schadelijke stoffen al flink terug © Nico van Dijk

Die lijst begint al een innovatief ontwerp van de scheepsromp en stillere motoren. Die zorgen er voor dat het onderwatergeluid gereduceerd wordt. Dat is onder meer prettig voor walvissen, maar scheelt ook 25 procent brandstof ten opzichte van de Fantasia-schepen die tussen 2008 en 2013 in de vaart kwamen.

Rookwassers in de schoorstenen filteren stikstof, zwavel en CO2 uit de uitlaatgassen. Voor de techneuten onder ons: de MSC Grandiosa beschikt over een zogeheten SCR-systeem dat helpt stikstofoxide met 90 procent te verminderen. Stikstofoxide van de motor gaat door een katalysator die het omzet om in stikstof en water, beide onschadelijke verbindingen. De Grandiosa beschikt, net als tien andere van de zeventien schepen tellende vloot van MSC over hybride uitlaatgasreinigingssystemen (EGCS) die 98 procent zwaveldioxide uit de uitlaatgassen verwijderen. Een geavanceerd systeem voor afvalwaterzuivering zet afvalwater om in bijna-tapwaterkwaliteit.

“In 2003 zijn we een beleid gestart om in 2030 te komen naar nul uitstoot”, legt Francioni uit. “Bij elk schip dat we bouwen staat innovatie centraal. We willen de  nieuwste beschikbare technologie gebruiken. Die voeren we dan ook toe op de bestaande schepen. De Grandiosa is voor ons al weer een flinke stap vooruit. Zo hebben we de stikstofuitstoot met 8 procent teruggedrongen.”

Walstroom nog bijna nergens te gebruiken

Maar de cruiserederijen lopen soms tegen beperkingen op waar ze weinig invloed op hebben. Sinds 2017 laat MSC alleen nog maar nieuwe schepen bouwen die voorzien zijn van een aansluiting voor walstroom. Ook de MSC Grandiosa beschikt over een walstroom-installatie. Dat vermindert de uitstoot van vieze lucht in havens. Maar op de cruisehaven van Barcelona na, biedt nog geen enkele haven faciliteiten voor walstroom. “We hebben walstroom nog nooit kunnen gebruiken en dat is best frustrerend.” Overigens begint in de Rotterdamse haven vanaf 13 december 2019 wel een proef met walstroom voor kleinere schepen zoals kustvaarders.

Waltstroom aanleggen kost miljoenen

Zo’n walstroominstallatie aan land heeft 11.000 volt nodig en dat betekent dat de havens soms ook het elektriciteitsnet in hun achterland moeten upgraden. “Walstroom aanleggen voor één cruiseschip tegelijk kost de havens enkele miljoenen. Maar walstroom aanleggen voor verschillende schepen tegelijk loopt al snel op richting de tien miljoen euro. En of walstroom als schone energie gerekend kan worden, hangt er weer van af hoe die elektriciteit wordt opgewekt. Maar van de kant van de schepen zijn er eigenlijk geen beperkingen. Als de hele MSC-vloot in 2020 walstroom zou kunnen gebruiken, zouden we 325.000 ton CO-uitstoot besparen”, heeft Francioni laten uitrekenen.

Tegelijkertijd is hij de eerste om volmondig toe te geven dat dit niet gehaald gaat worden. “Maar het is wel een stap die we willen maken.” Indien mogelijk worden ook bestaande schepen bij een zogeheten ‘retrofit’ van schone innovatieve technologie voorzien.

Andere milieu-innovaties zijn bijvoorbeeld toepassingen op het gebied van warmte-terugwinning en zuivering van het ballastwater. Ook wordt gekeken hoe het energiegebruik aan boord efficiënter kan verlopen. “We willen het energieverbruik jaar op jaar met 2,5 procent terugdringen.”

Toepassing van LNG

De volgende, toepasbare trend op het gebied van schonere scheepstechnologie dient zich al weer aan: LNG aangedreven scheepsmotoren. Liquid Natural Gas is schoner dan traditionele stookolie. De MSC Grandiosa heeft nog geen LNG-installatie aan boord. Die techniek was enkele jaren geleden bij de ontwikkeling van het nieuwe MSC-vlaggenschip nog onvoldoende ontwikkeld om toe te passen. “Maar dit schip is al 28 procent schoner dan onze schepen uit de Fantasia-klasse. En de nieuwe Worldklasse-schepen worden 43 procent schoner dan de cruiseschepen uit de Fantasia-klasse.”

Hoewel de opslagtanks voor LNG aan boord van cruiseschepen een stuk groter zijn dan die voor traditionele brandstof, is het niet zo dat LNG alleen toepasbaar is op mega-cruiseschepen. “Als je er van het begin af aan bij het ontwerp rekening mee houdt, is het geen probleem om LNG ook op kleinere schepen toe te passen.”

Brandstofcellen en bio-LNG

En inmiddels staat ook de opvolger van LNG-technologie al klaar: brandstofcellen voor energieopwekking. Die brandstofcellen zetten LNG om in water en stroom. Dat scheelt dertig procent in de uitstoot. De Worldklasse-schepen, de grootste cruiseschepen die MSC ooit heeft laten bouwen, worden deels aangedreven via brandstofcellen. “We hebben daar net een contract over getekend met onze Franse partners. Die technologie is al in het lab bewezen”, weet de MSC-topman. “Wij gaan nu kijken of het ook in de praktijk werkt. Als we uiteindelijk ook nog bio-LNG gebruiken, komen we in het volgende decennium op nul uitstoot.”

‘Cruisen minder vervuilend dan weekje Sharm el Sheikh’

Om de milieu-inspanningen van MSC Cruises te illustreren heeft Francioni een vergelijking gemaakt van de milieu-uitstoot van een Duitse familie van 4 personen die op vakantie gaat. Daaruit zou moeten blijken dat een cruise op de MSC Grandiosa, inclusief voor- en natransport, minder vervuilend is dan wanneer datzelfde gezin op vakantie naar Sharm el Sheikh of Palma de Mallorca zou gaan.

Cruises van MSC boeken kan rechtstreeks bij Msccruises.nl of MSCCruises.be. Kijk voor MSC-aanbiedingen ook bij Sunweb, CruiseReizen.nl, Zeetours, CruiseOnline, Captain Cruise, Corendon, Cruisewinkel, Cruise Travel, Stip Reizen en TUI. Bekijk of schrijf reviews over MSC-cruiseschepen.

Tijdens de Caraïbische cruise brengen culinaire demonstraties van Port-to-Table, EXC Talks en andere verrijkingsprogramma’s de regionale culturen aan boord via boeiende activiteiten en speciale presentaties. Passagiers kunnen ervoor kiezen om de havenbestemmingen zelfstandig te verkennen of door middel van gesponsorde tours met schepen die volgens de gezondheidsrichtlijnen van de lokale havens worden uitgevoerd.

Norwegian Cruise Line wacht nog met LNG op nieuwe schepen

De nieuwe Norwegian Encore © Norwegian Cruise Line.
De nieuwe Norwegian Encore © Norwegian Cruise Line.

Toch kiest Norwegian Cruise Line, die een dag voor MSC Cruises, de nieuwe Norwegian Encore op de Meyer-scheepswerf in het Duitse Papenburg overgedragen kreeg, er voor LNG nog niet toe te passen in de volgende generatie cruiseschepen. De zes nog naamloze cruiseschepen die de Leonardo-klasse vormen en tussen 2022 en 2027 worden opgeleverd, krijgen nog geen LNG aan boord. “Voor LNG heb je veel meer ruimte op je schip nodig voor brandstofopslag”, aldus Kevin Bubolz, vice president en managing director Europe bij Norwegian Cruise Line in een vraaggesprek met DeCruisegids.nl na afloop van een leadership sessie.

“Veel havens hebben nog geen LNG infrastructuur. Werven vertellen ons dat over vijf jaar een groot deel van de energievoorziening op cruiseschepen door brandstofcellen verzorgd kan worden. Over tien jaar kunnen complete schepen op energie uit brandstofcellen varen. Er is momenteel veel aan de gang en we houden de ontwikkelingen goed in de gaten. We verdienen ons geld met vakanties in de natuur, dus we hebben er belang bij om de natuur schoon te houden.”

Eerder op de dag had vertrekkend NCL-topman Andy Stuart nog met klem ontkend dat de discussie over LNG voor Norwegian Cruise Line reden was om de nieuwe Leonardo cruiseschepen niet meer door Meyer Werft in Papenburg, maar door het Italiaanse Fincantieri te laten bouwen. Meyer Werft had in gesprekken aangegeven dat zij tot dusverre maar een LNG-schip hebben gebouwd. “We zijn heel tevreden over Meyer Werft, maar Fincantieri heeft ons een uitzonderlijk goed aanbod gedaan”, benadrukte Stuart. Norwegian Cruise Line via dochtermaatschappijen Regent Seven Seas Cruises en Oceania Cruises al veel ervaring heeft opgedaan met de Italiaanse scheepsbouwer.

Boek een cruise van Norwegian Cruise Line rechtstreeks bij CruiseOnline, Cruise Travel, Cruisewinkel, CruiseReizen.nl, Zeetours, Sunweb, Stip Reizen, Captain Cruise, Corendon en TUI.

Costa Smeralda eerste LNG-schip van Costa Cruises

Ook het Italiaanse Costa Cruises zet zwaar in op het terugdringen van de milieubelasting van haar schepen. De Costa Smeralda is het eerste Costa-schip dat door LNG wordt aangedreven. Dankzij het gebruik van LNG wordt de uitstoot van zwaveldioxide en fijnstof beperkt tot bijna nul en bovendien wordt de uitstoot van stikstofoxide en CO2 fors verminderd. Verder is het energieverbruik minimaal dankzij het gebruik van LED verlichting, wordt warmte van de motoren teruggewonnen en is het rompontwerp zo gemaakt dat de weerstand door het water aanzienlijk verminderd wordt. Ook de energie van de liften wordt teruggewonnen en hergebruikt in de elektrische systemen. Tenslotte wordt het gebruik van plastic aan boord teruggedrongen.

De Costa Smeralda is het tweede cruiseschip ter wereld dat op LNG vaart. De primeur was voor de Aidanova, een ander schip van de Costa Group.

Bekijk aanbiedingen voor cruises met Costa Cruises bij onder meer Zeetours, CruiseOnline, Cruisereizen.nl, Cruise Travel, Corendon, Cruisewinkel, TUI, Sunweb en Stip Reizen.

Mis nooit meer een bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en volg ons op Facebook en Instagram. Tips en suggesties voor een artikel? Stuur een mail naar redactie @ decruisegids.nl (zonder spaties in het mailadres). Reageren kan onder dit artikel.

Privacy *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.