Cruisemarkt groeit tegen de klippen op

Geplaatst door Redactie op 25 oktober 2013 om 13:38 in de categorie Cruise nieuws

Aida PrimaIn tegenstelling tot veel andere toeristische sectoren lijkt de crisis aan de cruisemarkt voorbij te gaan. Het aantal passagiers dat bij een van de 29 Europese cruisemaatschappijen boekt steeg vorig jaar naar 6,3 miljoen passagiers (+1,3% ten opzichte van 2011) en ook in Nederland zit de groei er stevig in.

Dat bleek donderdag bij de opening van de cruisebeurs in de Passenger Terminal in Amsterdam. Italië is binnen Europa nog steeds de grootste cruisemarkt, gevolgd door Duitsland. Uit cijfers van de Cruise Line International Association (waarbij wereldwijd 55 cruiserederijen, havenautoriteiten en 13.000 reisagenten zijn aangesloten) blijkt dat de cruisebranche inmiddels ook een economische factor van belang is geworden. Vorig jaar bijvoorbeeld gaven passagiers en bemanningen 3,63 miljard euro uit in havens, een stijging van 5,7 procent ten opzichte van 2011. Lees hier de cruisecijfers voor de Nederlandse markt uit 2017.

Verder was de cruisebranche alleen al in Europa goed voor bijna 327.000 banen, een stijging van 3,6 procent in vergelijking met 2011. De cruise-industrie groeit als kool en is niet geraakt door de crisis, aldus Marco Digioia, directeur Government Affairs bij CLIA-Europe. En de groei is er nog lang niet uit, want tot en met 2016 worden er nog minimaal twintig nieuwe cruiseschepen in de vaart genomen, waaronder de AidaPrima (foto). De cruisemarkt is dan ook wereldwijd het snelst groeiende onderdeel van de reisbranche.

Ter vergelijking: In de jaren tachtig werden slechts veertig nieuwe cruiseschepen in de vaart genomen. In de jaren negentig waren dat er tachtig en tussen 2000 en 2012 werden 115 nieuwe schepen in de vaart genomen, zo maakte Nico Bleichrodt, voorzitter van CLIA-Nederland, duidelijk. In 2013 maken volgens schattingen van CLIA-Global wereldwijd 21 miljoen mensen een cruise tegen een half miljoen in 1970. Vooral in Noord-Amerika is de cruisemarkt de afgelopen zeven jaar gegroeid, maar Europa en Azië komen er aan, aldus Bleichrodt

Cruisemarkt in Nederland

Ook in Nederland is de cruisemarkt nog een van de weinige toeristische sectoren die de wind in de zeilen heeft. In 2012 scheepten 110.000 landgenoten zich in voor een cruisevakantie, maar de cruisemaatschappijen zien nog voldoende ruimte voor groei. De Middellandse Zee en de Zwarte Zee vormen met een marktaandeel van 34 procent voor de Nederlanders de populairste cruisebestemming gevolgd door Noord- en West-Europa (31%) zijn bij de Nederlandse cruisegangers het populairst. Daarna volgen Carribean cruises met 13%.

Half miljoen Nederlandse cruisepassagiers

Die 110.000 Nederlanders vormen maar 0,7 procent van de bevolking, terwijl bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk 2,5 procent van de bevolking een cruise maakt. “In de VS gaat 3,5 procent van de bevolking op cruise, dus onze groeipotentie is enorm. Wij streven er naar in 2015 te groeien naar 160.000 Nederlandse passagiers. In potentie kan dat aantal daarna doorgroeien tot een half miljoen.”

Nu gaan cruisen

CLIA Nederland, vanaf 1 januari 2014 officieel de voortzetting van de Dutch Cruise Council, hoopt die groei onder meer te realiseren met een nieuwe slogan: ‘Cruisen doet u nú’. “Als je aan de gemiddelde Nederlander op straat vraagt ‘zou je een cruise willen maken’, dan krijg je als antwoord ‘dat doe ik wel als ik met pensioen ben’,” zegt Bleichrodt. Door Nederlanders te wijzen op de uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding en het aanbieden van steeds meer vertrekken uit Nederland hoopt CLIA-Nederland landgenoten er van te overtuigen ver voor de pensioendatum al te gaan cruisen.

Meer cruises vertrekken uit Nederland

Wellicht dat het daarbij helpt dat er daadwerkelijk steeds meer cruises in Amsterdam, Ijmuiden en Rotterdam beginnen. In 2014 zijn nu al toezeggingen binnen van 195 cruiseschepen die Amsterdam en Ijmuiden aan doen plus nog eens dertig die in Rotterdam afmeren. De Oasis of the Seas, het grootste cruiseschip ter wereld, komt in 2014 zelfs twee keer naar Rotterdam. Al die schepen betekenen ook kassa voor de stedelijke economie. Gemiddeld levert een cruiseschip een stad tussen de 250.000 en 6 ton per dag aan omzet op.

Waardeer dit artikel

Delen

Reageer!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.