Holland America Line brengt Rijksmuseum naar zee

Geplaatst door Redactie op 13 januari 2016 om 11:17 in de categorie Cruise nieuws
Wim Pijbes van het Rijksmuseum en Orlando Ashford, President van Holland America Line.

Wim Pijbes van het Rijksmuseum en Orlando Ashford, President van Holland America Line.

Op je gemak een Vermeer bekijken, een prent van Rembrandt of een olieverfdoek van een andere Hollandse meester kan over niet al te lange tijd ook aan boord van de cruiseschepen van Holland America Line. De HAL is een samenwerking aangegaan met het Rijksmuseum waardoor kunst uit het ‘Rijks’ ook te zien is op de schepen van de HAL, in replica-vorm dat wel.

De samenwerking werd dinsdag tijdens de Vakdag van de Vakantiebeurs aangekondigd. “Kunst aan boord is bij Holland America Line altijd belangrijk geweest”, aldus HAL-directeur Nederland Nico Bleichrodt, en dat beleid wordt nu verder uitgebouwd. HAL-schip ms Oosterdam, die in april in droogdok gaat, krijgt de primeur. In het kraaiennest, op het hoogste dek, komt een ruimte waar reproducties van meesterwerken uit het Rijksmuseum komen te hangen. Het ‘Rijksmuseum at Sea is een lokale versie van de Rijksstudio van het Rijksmuseum .” Daarnaast wordt een speciale ruimte gecreëerd waar zelf in kunstworkshops aan de slag kunnen. Op de televisie in de staterooms kunnen films over het museum en haar collectie worden bekeken en op geselecteerde cruises worden programma’s en presentaties door medewerkers van het Rijksmuseum aangeboden. Passagiers kunnen in de winkels aan boord ook producten van het Rijksmuseum kopen.

Op zoek naar nieuw publiek

Tim Zeedijk, hoofd exhibitions van het Rijksmuseum: “Een cruise is eigenlijk zoeken naar een unieke ervaring. Dat is de overeenkomst tussen onze twee organisaties. Als Rijksmuseum zijn we constant op zoek naar een nieuw publiek. Op deze manier bereiken we veel meer nieuwe bezoekers. Ook tijdens onze tienjarige verbouwing en sluiting hebben we steeds satelliet tentoonstellingen gehouden. Nu zijn we weer open, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Met deze samenwerking kunnen we de hele wereld bereiken.” HAL is ook sponsor geworden.

Onboard content van de BBC

De samenwerking met het Rijksmuseum maakt onderdeel uit van een reeks partnerschappen die HAL is aangegaan om de beleving aan boord naar een hoger niveau te tillen. Zo gaat de BBC vanaf de zomer 2016 onboard content ontwikkelen voor de HAL-schepen. Tijdens een Alaska-cruise worden dan bijvoorbeeld concerten aan boord gegeven rondom een Alaska-documentaire van de BBC. Ook worden themacruises aangeboden waarbij regisseurs en producenten van BBC-documentaires aan boord uitleggen hoe die reportages tot stand gekomen zijn.

Nieuwe smaken ontdekken

Ook de beleving rond de maaltijden wordt beter. Daarvoor is HAL een samenwerking aangegaan met het Nederlandse bedrijf Koppert Cress uit Monster dat gespecialiseerd is in pure smaakbeleving. De Koningsdam die 20 mei 2016 gedoopt wordt, krijgt de primeur. Aan boord komt een soort machine, een kopie van de kas in Monster, waarin de producten gekweekt worden. Koppert-Cress-directeur Rob Baan: “Als je mensen echt wil raken in hun ziel, is smaak een hele mooie methode. De wereld barst van de smaken die we niet kennen. Als je de rust van ren cruiseschip neemt, heb je de tijd om die smaken te leren kennen. Dit is puur natuur, puur echt eten, waar in de wereld 50000 bedrijven gebruik van maken.” Er komt ook een innovatieve culinaire raad bestaande uit sterrenchefs zoals Jonnie Boer, die zich met de culinaire kwaliteitsverbetering gaat bezig houden.

Verder komt aan boord van de cruiseschepen van HAL een uitbreiding van de Music Walk, waarbij samengewerkt wordt met het Lincoln Center Stage en Billboard. Voorts krijgt het entertainment een flinke impuls door overal op de schepen grote LED-schermen op te hangen.

Renovatie cruiseschepen

Daarnaast kondigde de HAL aan tot en met 2018 in totaal driehonderd miljoen dollar te investeren in de vloot. Dat bedrag is exclusief de kosten voor het nieuwe paradepaardje de Koningsdam. Het door Adam Tihany ontworpen interieur van de Koningsdam gaat als voorbeeld dienen voor de renovatie van de andere schepen. De Eurodam gaat daarvoor als eerste het dok in. Onderdeel van de upgrade is een nieuwe inrichting van de suites aan boord van de HAL-schepen.

Koningsdam de grootste met 2600 passagiers, maar in internationaal verband nog steeds een middenmoter qua grootte. Ongeveer de helft van het interieur is ontworpen door Adam Tihany.

Tot en met 2018 gaan ze 300 miljoen dollar in de vloot steken, exclusief kosten voor de Koningsdam. Gaat in interieurs zitten en flinke investering van 40 miljoen in renovatie van de suites, waarbij Koningsdam als voorbeeld heeft gediend. Daardoor komt er meer consistentie in de uitstraling van de schepen. De ms Eurodam is de eerste die daarvoor in droogdok gaat. (En dan het eerste stuk er bij zetten). De Koningsdam wordt in Rotterdam gedoopt. Er staan in 2016 dertien vertrekken met de Koningsdam, de Zuiderdam en de Rotterdam vanuit de cruisehaven van Rotterdam gepland. Ook staan er dertien afvaarten met de Koningsdam vanuit Amsterdam op de rol.

Tenslotte werd bekend dat de HAL een nieuw logo krijgt, waarbij het houten zeilschip uit het huidige logo verdwenen is.

Cruises van Holland America Line zijn te boeken bij onder meer Cruisereizen.nl, Cruisetravel, Captain Cruise, Cruisewinkel, Zeetours, Kras, Dreamlines en Stip Reizen.

Holland America Line brengt Rijksmuseum naar zee
5 (100%) 1 vote[s]

Delen

Reageer!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.