TUI Cruises – Mein Schiff laat momenteel een tweede cruiseschip in de InTUItion-klasse bouwen: de Mein Schiff Flow. Het nieuwste cruiseschip uit de Mein-Schiff-vloot komt in de zomer van 2026 in de vaart: Decruisegids.nl ging met TUI Cruises-CEO Wybcke Meier op inspectieronde over de Mein Schiff Flow om te zien hoe de bouw vordert.
InTUItion nieuwe scheepsklasse TUI Cruises-Mein Schiff
TUI Cruises – Mein Schiff introduceerde in april 2025 met de Mein Schiff Relax een hele nieuwe scheepsklasse: De InTUItion-klasse. Het was voor het eerst in 11 jaar tijd dat TUI Cruises-Mein Schiff een nieuwe categorie cruiseschepen lanceerde.

Met een lengte van 333 meter en plaats voor 3984 passagiers is de Mein Schiff Relax weliswaar nog steeds een middelgroot cruiseschip, maar toch een stuk groter dan de andere Mein Schiff-schepen. Ook waren er tal van vernieuwingen in horeca-concepten, soorten hutten en suites en in de uitstraling van het schip. En dat bleek voor de bestaande clièntele van TUI Cruises-Mein Schiff even wennen. “Terugkijkend zien we dat bestaande gasten een beetje de weg kwijt zijn op de Relax”, erkende bestuursvoorzitter Wybke Meier tijdens een persbijeenkomst. Veel vaste cruisegasten vonden het nieuwe schip te groot. De Mein Schiff 2 bijvoorbeeld kan 2.894 passagiers op een cruise meenemen. De kleinere Mein Schiff 6 heeft plaats voor 2.534 passagiers. Door het grotere volume hebben cruiseliefhebbers op de Mein Schiff Relax en Flow wel meer ruimte per passagier.
Het inaugurele seizoen van de Mein Schiff Relax

Het inaugurele cruiseseizoen van de Mein Schiff Relax viel bovendien samen met de schoolvakanties. Omdat het schip ook nog eens meer faciliteiten voor kinderen aan boord heeft, waren er veel meer gezinnen met kinderen aan boord dan op de oudere schepen mogelijk en gebruikelijk is. Veel oude gasten misten op de Mein Schiff Relax dan ook het ‘thuisgevoel’ dat ze op de oudere cruiseschepen wel hadden. Dat zijn, op de Mein Schiff 7 na, vrijwel identieke kopiëen.

“Dat was een interessante ervaring”, aldus Meier met gevoel voor understatement. Ze erkent dan ook dat de cruisemaatschappij de verschillen richting bestaande klanten beter had moeten communiceren. “De Mein Schiff Relax is een nieuw type schip en dan moeten bestaande gasten het thuisgevoel nog krijgen. Dat gecombineerd met het grote aantal kinderen aan boord zorgde voor aanloopproblemen.”
Schot in de roos bij nieuwe doelgroepen
Tegelijkertijd zag TUI Cruises – Mein Schiff ook dat de Relax zeer goed in de smaak viel bij nieuwe doelgroepen, zoals gezinnen en mensen die nog nooit eerder op een cruise zijn geweest. En dat zijn precies de doelgroepen waarbij de cruisesmaatschappij de komende jaren hoopt te groeien. Wat dat betreft was de introductie van de Mein Schiff Relax zonder meer een succes.
Nog meer nieuwe InTUItion-schepen in bestelling
Het is dan ook eigenlijk geen verrassing dat TUI Cruises -Mein Schiff op 28 september 2025 bij scheepsbouwer Fincantieri nog twee nieuwe schepen in de InTUItion-klasse bestelde. Die worden pas na 2030 geleverd, omdat de orderboeken bij de Europese scheepsbouwers ramvol zitten.
Mein Schiff Flow: nagenoeg identiek zusterschip van de Mein Schiff Relax
Voor revolutionaire veranderingen hoeven Mein-Schiff gasten bij de Mein Schiff Flow niet bang te zijn. Het nieuwe schip, dat momenteel gebouwd wordt op de Fincantieri-scheepswerf in Monfalcone nabij het Italiaanse Triëste, werd 30 mei 2025 te water gelaten en ligt sindsdien aan de afbouwkade van de scheepswerf. De Mein Schiff Flow wordt een nagenoeg identiek tweelingschip van de Mein Schiff Flow.
Verschillen Mein Schiff Relax en Mein Schiff Flow

De verschillen zijn minimaal. De Flow krijgt wat ander dekmeubiliar, waardoor de bovenste dekken een wat luxere uitstraling krijgen. Het Japanse restaurant Fugu wordt nu een Aziatisch restaurant (met nog steeds de naam Fugu). De op de Relax geïntroduceerde Captain’s Bar op het voorschip krijgt een wat andere kleurstelling en de verlichting in La Cage, de nieuwe burleske nachtclub, wordt aangepast. En in de ontwerpen die we gezien hebben, heeft het theater op het voorschip een meer fuchsia-paarse kleur gekregen. Ook sommige andere restaurants hebben net een wat ander kleurgebruik gekregen, maar dan hebben we de belangrijkste veranderingen wel gehad.

De vrouw die er op toe moet zien dat de Mein Schiff Flow er ook daadwerkelijk uit gaat zien zoals de opdrachtgever bedoeld heeft, is Ann-Jeannette Renlund. De Finse houdt samen met haar assistent Salvatore Vellucci de bouw van het schip scherp in de gaten. “Als structural engineer en scheepsarchitect ben ik hier helemaal op mijn plek”, vertelt ze tijdens een rondgang over het in aanbouw zijnde schip. Het is haar taak om alles minutieus te controleren. “Op het eind is het hier net een autofabriek. Elk krasje wordt genoteerd.” Verder behoort het tot haar taken om de plooien glad te strijken tussen alle bij de bouw betrokken partijen.
Mijn in plaats van sfeervol cruiseschip


Met nog acht maanden te gaan tot de oplevering moet er nog een enorme berg werk verzet worden. Via grote kranen en liften op de afbouwkade worden enorme hoeveelheden materiaal aan boord gehesen. Waar we de voorgaande avond op de Mein Schiff 6 op dek 4 aan boord stapten van een fijn, gezellig en sfeervol cruiseschip, lijkt het alsof we op dek 4 van de Mein Schiff Flow eerder een mijn dan een cruiseschip betreden. Overal hangen buizen, pijpen, roosters en bouwlampen en ploppen verbijsterende hoeveelheden kabelrollen naar beneden. Open liftschachten zijn afgezet met veiligheidshekken. De verplichte veiligheidsschoenen en bouwhelmen zijn geen overbodige luxe. Overal hangt de kenmerkende geur van net geslepen metaal.


Van de inaugurele cruise met de Mein Schiff Relax herinneren we ons hoe het theater er uit zag en ook bij de nachtclub, de disco en het specialiteitenrestaurant Le Chalet herkennen we de contouren van de bars. Het is amper voor te stellen dat waar nu dagelijks zo’n 3200 arbeiders, ingenieurs en technisch specialisten kabels trekken, lassen, metaal slijpen en bouwtekeningen bestuderen over acht maanden de eerste passagiers flaneren. De ‘Wohlfühl-sfeer’ die de nieuwe Mein Schiff-schepen moeten uitstralen is ver te zoeken.

Op dek 17 staat een enorme tent boven het toekomstige zwembad. Vlak ernaast zijn mannen bezig om in een kunststof gietlaag op het dek de voegjes te slijpen waarmee dekplanken gesuggereerd worden. Elders staan stapels met cementzakken. Cement is misschien wel het laatste dat je aan boord van een schip verwacht, maar wordt gebruikt om vloeren te egaliseren. De stalen bouwblokken waaruit een cruiseschip wordt opgebouwd, hebben per definitie ongelijke vloeren. Die worden nog verhit om het metaal weer wat vlakker te krijgen, maar dan nog is cement en eventueel nog een egalisatiemiddel nodig om de vloeren helemaal vlak te krijgen, legt assistent-manager Vellucci uit.
Ook het grootste deel van de hutten moet nog geplaatst worden. Die worden deels als prefab units naar binnen gereden, deels ter plekke wand voor wand geplaatst. De enige ruimte die al helemaal af is, is hut 9075. Zelfs het bed staat er al in en de televisie hangt aan de muur. Deze hut dient dan ook als showhut.

Na afloop van de maandelijkse inspectie van de Mein Schiff Flow, oogt bestuursvoorzitter Meier tevreden. “De Mein Schiff Flow zal nog mooier worden dan de Mein Schiff Relax.” Ook opzichter Renlund is optimistisch. “Over vier weken zijn alle bouwsteigers er uit.”
Inaugurele cruiseseizoen Mein Schiff Flow
Een zeecruise met de Mein Schiff-schepen van TUI Cruises kun je boeken bij:
De Mein Schiff Flow zal haar eerste seizoen cruises in de Middellandse Zee maken. De eerste cruise van de Mein Schiff Flow is al helemaal volgeboekt. Het is nog niet bekend waar en door wie de Mein Schiff Flow gedoopt zal worden.
Bekijk hieronder beelden van de tewaterlating van de Mein Schiff Flow.