Shadow

Welke maatregelen nemen cruisemaatschappijen om corona-uitbraak te voorkomen?

Nu bij enkele maatschappijen het weer (beperkt) mogelijk is om te cruisen wil je natuurlijk wel weten of dat veilig is. Welke maatregelen worden er getroffen om mogelijke corona-uitbraken te voorkomen? Wat wordt verwacht van de gasten? Hoe zit dat met de bemanning? We vullen dit artikel aan zodra een cruisemaatschappij informatie heeft. Laatste update: 30 september 2020.

cruiseschip
©Alonso Reyes-Unsplash

Het veiligheidsplan van Holland America Line is bekend. Lees hier wat de maatregelen zijn.
Lees hier de maatregelen die MSC Cruises heeft genomen.
Ook Costa Cruises heeft inmiddels een veiligheids- en hygiëneprotocol opgesteld om veilig te kunnen cruisen.

TUI Cruises hanteert een tien-puntenplan

  1. Invullen van een scheepsmanifest aangevuld met een vragenlijst over de gezondheid. De vragenlijst moet dagelijks door alle reizigers worden ingevuld en bij aankomst aan de haventerminal worden aangeboden. Zo blijven de gegevens zo actueel mogelijk.  Voor het betreden van de haventerminal wordt de temperatuur gemeten.
  2. Vroegtijdige check-in: Nieuw ingevoerde procedures en maatregelen zorgen voor een contactloze inscheping tijdens de reis en de naleving van de vereiste minimumafstanden in de haventerminal. De online check-in is verplicht voor alle passagiers. Alle benodigde documenten en informatie zijn al vastgelegd. Nieuw voor de Blue Voyages zijn de vaste tijdvensters voor de check in. Dit op het aantal mensen dat zich op hetzelfde moment in de haventerminal bevindt te beperken. Deze tijdvensters worden strikt gehanteerd. Alleen Suites en Junior Suites gasten hebben de volledige inchecktijd beschikbaar, zonder een vast tijdvenster.
  3. Afstand houden en beperkt aantal passagiers. Aan boord van de Mein Schiff vloot is al de beste ruimte-per-passagier verhouding. Voor nog meer afstand aan boord wordt het aantal passagiers aan het begin van de Blue Voyages tot maximaal 60 procent per reis.  Verder is er aanpassing in de gasten- en bemanningsruimten en de hygiënevoorschriften. Alle gasten en bemanningsleden zijn verplicht om in de openbare ruimtes van het schip een onderlinge veiligheidsafstand van ten minste 1,5 meter aan te houden. Overal waar deze afstand niet zonder meer kan worden aangehouden worden mondkapjes of mond- en neusbeschermers aangeraden. In sommige gevallen zijn structurele veranderingen zoals plexiglas stands of gemarkeerde wandelpaden. In principe gelden vergelijkbare gedragsregels en afstandsregels als op het land. Getrainde bemanningsleden wijzen de gasten op deze regels.
  4. Service – nu ook aan het buffet. Persoonlijke service ter plaatse en diverse service-restaurants zonder vaste tafeltijden maken ook deel uit van het concept van het Mein Schiff. Tijdens de Blue Voyages wordt je bediend in de restaurants en bij de buffetten en drankstations serveert de crew het eten en drinken.
  5. Vrije keuze van de stoel – maar veilig. Drinken kan op vaste plekken in de bars maar er zijn geen zitplaatsen aan de bar zelf. Overigens is het hier nog ruimer dan gebruikelijk: in de restaurants en bars zijn de tafels en stoelen met een royale onderlinge afstand opgesteld.
  6. Entertainment. Ook tijdens de verschillende evenementen aan boord gelden de afstandsregels. Evenementen, sport- en entertainmentaanbiedingen met een klein aantal deelnemers, zoals yogacursussen of optredens in het Klanghaus, kunnen nog steeds plaatsvinden. De programma’s in het theater zullen ook kleiner zijn, maar niet minder interessant. Er zijn voorlopig geen grote evenementen en in het SPA & Sea gebied zullen er voorlopig slechts enkele behandelingen zijn, terwijl de sauna tot nader order gesloten blijft. De opvang in de Kids-Club – Island of the Sea Cleaners en in de Storm-Free Teens Lounge wordt georganiseerd volgens strenge richtlijnen en verhoogde hygiënenormen en moet zich beperken tot de tijdelijke deelname van enkele kinderen.
  7. Maximale hygiëne. Aan boord van de Mein Schiff vloot is hygiëne van het grootste belang, zelfs tijdens normaal gebruik. Alle regelmatig aangeraakte oppervlakken aan boord worden continu gereinigd en gedesinfecteerd. Er worden zeer effectieve reinigingsmiddelen en oppervlaktedesinfectiemiddelen tegen bacteriën en virussen gebruikt. De bemanningsleden beschermen zichzelf met maskers en handschoenen tijdens de continue desinfectie. Bovendien worden alle passagierscabines elke dag van aankomst en vertrek grondig gedesinfecteerd. Pas nadat alle vertrekkende gasten het schip hebben verlaten en de openbare ruimtes volledig zijn schoongemaakt, worden nieuwe passagiers ingecheckt. Voor het betreden van alle restaurants is het verplicht om de handen te wassen en vervolgens te desinfecteren. Er zijn meer desinfectiedispensers in en bij alle openbare ruimtes.
  8. Boordziekenhuis. De medische verzorging van alle gasten en bemanningsleden wordt te allen tijde verzorgd door het boordziekenhuis, dat bemand is met Duitse artsen en verpleegkundigen. Zowel de bemanning als de uitrusting van het ziekenhuis worden uit voorzorg uitgebreid. Ook is er extra test- en laboratoriumapparatuur en worden symptomen en dagelijkse temperatuurmetingen van de gasten en de bemanningsleden gemonitord en uitgevoerd. De nieuw Infection Control Officer traint de bemanning en ziet toe dat de maatregelen nageleefd worden.
  9. De scheepsbemanning. De coronapandemie heeft veel nieuwe en ongekende uitdagingen voor de hele cruiseindustrie met zich meegebracht. De hele crew wordt voor hun eigen veiligheid en die van alle gasten getest, uitgerust en uitgebreid getraind. Alle maatregelen gelden ook voor hen en er zijn nog meer vorzorgsmaatregelen genomen: sommige bemanningsleden zullen gezichtsschilden dragen terwijl ze bedienen. Andere bemanningsleden zijn – afhankelijk van hun werkterrein – uitgerust met een mond- en neusbescherming, een veiligheidsbril en/of wegwerphandschoenen. Alle bemanningsleden hebben voor aankomst aan boord een negatieve COVID-19 test gepresenteerd. Bovendien wordt elk bemanningslid in eerste instantie voor een tijdelijke periode in afzondering geplaatst. Pas als alles goed is kan het bemanningslid aan de slag
  10. Met elkaar – voor elkaar. Aan boord geldt hetzelfde als aan land: de beste ideeën, hygiëneconcepten en voorzorgsmaatregelen werken alleen als iedereen bereid is om actief deel te nemen aan de naleving.

Een zeecruise met de Mein Schiff-schepen van TUI Cruises kun je rechtstreeks boeken bij TUI, CruiseReizen.nl en CaptainCruise.

Maatregelen bij Hapag Lloyd

Nog voordat de cruises beginnen, wordt de verplichte gezondheidsinformatie aan de gasten verstrekt en moet deze worden ondertekend. Ook zal het gebruik van warmtebeeldcamera’s worden gebruikt bij de inscheping en zal er een gespreid en gecontroleerd inschepingsproces zijn om ervoor te zorgen dat er uitgebreide preventiemaatregelen worden genomen en dat de afstand vanaf het begin wordt gehandhaafd.

De bemanning zal ook een grondige gezondheidscontrole ondergaan. Ze zullen een periode van quarantaine doorlopen voordat ze aan hun werkzaamheden beginnen en zullen een PCR-test krijgen. De bemanningsleden laten hun temperatuur elke dag voor het begin van hun dienst controleren. Er is een begeleid medisch team aan boord, er zijn nood- en rampenplannen en er is een uitgebreid trainings- en veiligheidsprogramma voor de bemanning als onderdeel van het nieuwe gezondheids- en veiligheidsconcept. Het medische team is uitgebreid en er is een Public Health Manager, die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de preventieve en hygiënische maatregelen.  De kleine luxe- en expeditieschepen van de Hapag-Lloyd Cruises vloot bieden veel ruimte en voldoen daarmee aan de regels met betrekking tot sociale afstand, met een minimale afstand van 1,5 meter (5 voet) in de openbare ruimte. Voor gebieden waar dit niet mogelijk is – zoals bij het in- en ontschepen of in de liften – krijgen de gasten aan boord een verzorgingsset met gezichtsmaskers. Alle hutten zijn ruim opgezette buitenhutten, voornamelijk met een balkon, die een privé plek bieden om zich terug te trekken aan boord.

Alle schepen zijn uitgerust met warmtebeeldcamera’s en een mobiel laboratorium voor snelle detectie van virusziekten, zoals COVID-19. Koudmistapparatuur zal worden gebruikt voor de dieptereiniging van suites, hutten en openbare ruimtes in het hele gebied. Daarnaast is het aantal dispensers van ontsmettingsmiddelen aan boord aanzienlijk uitgebreid.

De nieuwe normen zullen naadloos worden geïntegreerd in het leven aan boord, zodat het plezier van de gasten zo ongehinderd mogelijk is: de verhouding tussen bemanning en passagiers van 1:1 betekent individuele en persoonlijke service. Het aantal beschikbare plaatsen in de restaurants wordt verminderd en de openingstijden worden verlengd. Er zal geen selfservice zijn in de restaurants, de buffetten of in de bars. Alle maaltijden kunnen ook worden geserveerd in de cabines, waarbij 24 uur per dag roomservice beschikbaar is. Hapag-Lloyd Cruises garandeert bovendien een 100% frisse luchttoevoer in de hutten en alle openbare ruimtes.

Het airconditioningsysteem is bedoeld om cabines en openbare ruimtes van 100 procent verse lucht te voorzien. In de restaurants wordt het aantal zitplaatsen gereduceerd, maar er zijn langere openingstijden en sommige stoelreserveringssystemen. De service in de restaurants en bars is uitsluitend ter plaatse, dus er is geen selfservice, zeker niet aan het buffet.

Cruises met Hapag Lloyd zijn te boeken bij onder meer CruiseReizen.nl en Cruisewinkel.

Maatregelen AIDA Cruises Duitsland

Hou minimaal 1,5 meter afstand van andere mensen. In alle openbare binnenruimtes waar de minimumafstand niet kan worden gehandhaafd, is een mond-neusbescherming voor gasten en bemanning verplicht. Buiten op het schip, zittend in restaurants en bars, bij gebruik van fitnessapparatuur en tijdens sportcursussen is geen mond-neusbescherming verplicht.
De afstandsregels worden ondersteund door aanpassing van de capaciteit van het schip en alle ruimtes aan boord, gespreide aankomst en vertrek, geoptimaliseerde check-in, veilige looproutes en, waar mogelijk, contactloze service door uitbreiding van het digitale en telefonische aanbod.

Hygiëne en netheid: aanvullende maatregelen
• Voordat een nieuwe reis worden alle schepen grondig gereinigd en ontsmet.
• Verhoogde reinigings- en desinfectiemaatregelen vinden de de hele dag plaats in de hutten en in alle openbare ruimtes.
• Alle hutten en openbare ruimtes worden overal voorzien van frisse lucht.
• Extra dispensers voor desinfectiemiddelen bij het inchecken, in alle openbare ruimtes en voor restaurants, winkels, spa- en fitnessruimtes.
• Alle maatregelen en processen worden uitvoerig getraind. De hygiënebeambte aan boord is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving en voortdurende training van de bemanning.

Blijf gezond: preventie voor en tijdens de reis
• Elke gast geeft informatie over zijn gezondheidstoestand en risicoverhogende factoren in relatie tot COVID-19 voor de reis en bij het inchecken. Bij het inchecken wordt de lichaamstemperatuur van elke gast contactloos gemeten. Daarnaast is er een team van artsen beschikbaar om de symptomen of andere informatie te verduidelijken. Indien nodig kan ook een COVID-19 PCR-test worden uitgevoerd.
• Voor en tijdens de reis krijgen gasten continu en uitgebreid informatie over de actuele gezondheidsmaatregelen en gedragsregels aan boord.
• Er worden dagelijks gezondheids- en temperatuurcontroles uitgevoerd voor alle bemanningsleden, evenals COVID-19 PCR-tests tijdens het inschepen en met regelmatige tussenpozen tijdens hun inzet aan boord.

In goede handen: de beste medische zorg
• In de moderne ziekenhuizen aan boord hebben we de medische staf uitgebreid die 24 uur per dag beschikbaar is voor gasten en bemanning, zelfs in noodgevallen.
• De schepen zijn uitgerust met de nieuwste PCR-testkits en diagnostische apparaten voor de onmiddellijke evaluatie van vermoedelijke gevallen.
• Aan boord zijn er voldoende mogelijkheden voor de nodige individuele isolatie in het ziekenhuis of in de daarvoor bestemde hutten.
• Het medisch personeel is opgeleid in de relevante testprocedures en behandelmethoden.
• In overleg met de verantwoordelijke autoriteiten wordt de ontscheping, medische zorg en de reis naar huis voor de gast zo snel mogelijk geregeld als de COVID-19-infectie wordt bevestigd.
• Het uitgebreide gezondheidsconcept en maatregelen voor het behandelen van vermoedelijke gevallen en bevestigde COVID-19-gevallen zijn ontwikkeld met medische experts en zijn gebaseerd op de huidige aanbevelingen van toonaangevende instellingen zoals de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), de International Cruise Lines International Association (CLIA), Robert Koch Institutes (RKI) evenals de toepasselijke regelgeving in Duitsland en de bestemmingen.
• Het onafhankelijke testbedrijf SGS Institut Fresenius zal de uitgebreide COVID-19 hygiëne- en preventiemaatregelen aan boord controleren.
• De ontwikkelingen worden continue gevolgd en er is nauw contact met gerenommeerde medische experts, de verantwoordelijke nationale en internationale autoriteiten en instellingen en de partners op de bestemmingen.

Cruises met AIDA zijn onder andere te boeken bij Cruisewinkel en Captain Cruise

Mis nooit meer een bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en volg ons op Facebook en Instagram. Tips en suggesties voor een artikel? Stuur een mail naar redactie @ decruisegids.nl (zonder spaties in het mailadres). Reageren kan onder dit artikel.

Privacy *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.