Shadow

Amsterdam wil helft minder riviercruiseschepen in 2028

De gemeente Amsterdam wil flink het mes zetten in het aantal riviercruises. Burgemeester en wethouders willen het aantal riviercruiseschepen in de stad binnen 5 jaar halveren naar maximaal 1.150 in 2028. Minder riviercruises betekent minder drukte en méér leefbaarheid, aldus het dagelijks bestuur van de hoofdstad.

De laatste jaren is het aantal riviercruiseschepen sterk toegenomen, van 1.327 in 2011 naar 2.125 in 2023. Op deze schepen zaten meer dan 500.000 passagiers die de stad bezochten. In totaal zorgden zij voor 396.000 hotelovernachtingen. Zonder maatregelen neemt het aantal cruises verder toe, verwacht het dagelijks bestuur van de stad.

Aantal riviercruises halveren

Als het aan burgemeester en wethouders van Amsterdam ligt, wordt het aantal cruiseschepen in 2028 gehalveerd ten opzichte van 2023. © Nico van Dijk / Decruisegids.nl
Als het aan burgemeester en wethouders van Amsterdam ligt, wordt het aantal cruiseschepen in 2028 gehalveerd ten opzichte van 2023. © Nico van Dijk / Decruisegids.nl

Om overtoerisme tegen te gaan, willen burgemeester en wethouders ook het aantal riviercruises terugbrengen. Volgens het college dragen riviercruises bij aan de drukte en uitstoot in de stad, met toeristen, overnachtingen, busbewegingen en bevoorradingsverkeer. In overleg met het Havenbedrijf, waar de gemeente eigenaar van is, en Cruiseport Amsterdam wordt het aantal riviercruises in Amsterdam gehalveerd. Dat betekent dat in 2028 nog maar 1.150 schepen naar Amsterdam toe mogen komen. Het stadsbestuur wil dat dan alleen de meest duurzame schepen naar Amsterdam komen die een aansluiting hebben voor groene walstroom. Zo’n walstroom-aansluiting heeft Amsterdam overigens nu nog niet. Dankzij waltstroom hoeven cruiseschepen hun motoren niet te laten draaien om stroom op te wekken. Dat scheelt in de uitstoot.

Minder drukte, maar ook minder inkomsten

Het gemeentebestuur realiseert zich dat met een halvering van het aantal riviercruiseschepen er ook minder bezoekers naar Amsterdam komen. Gerekend wordt op 271.000 bezoekers per jaar minder. Dat betekent niet alleen minder drukte, maar ook minder overnachtingen, excursies, aankopen en toeristenbelasting. En dus minder inkomsten voor de stad en de gemeente. Volgens Het Parool zou de maatregel de stad jaarlijkst 750.000 euro aan toeristenbelasting mis lopen. Het havenbedrijf, dat dus in handen is van de gemeente, zou eenmalig 4,8 miljoen en structureel 1,3 miljoen euro op jaarbasis mislopen.

Burgemeester en wethouders realiseren zich dat de gemeente door het halveren van het aantal riviercruises flinke inkomsten misloopt. “Daar horen soms ook moeilijke keuzes bij, maar dat is nodig voor een schone, duurzame en leefbare stad”, schrijft de gemeente in het voorstel aan de raad.

De maatregel zal volgens Het Parool ook gevolgen hebben voor omliggende gemeenten als Hoorn en Enkhuizen. Zij krijgen nu veel toeristen die met een riviercruiseschip naar Amsterdam komen. Ook gaat een groot deel van de riviercruisetoeristen naar de Keukenhof.

Boek zeecruises vanuit Amsterdam bij Cruisereizen, Corendon, Cruisewinkel en Sunweb.

Minder toeristen voor hotels

Tegenover de Amsterdamse krant reageren exploitanten van luxe hotels negatief op het voorstel. Zij stellen dat de riviercruisetoeristen voor of na hun cruise in een hotel in de stad verblijven en daardoor voor inkomsten zorgen. Ook zouden deze toeristen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Britse vrijgezellen en Wallen-bezoekers, geen overlast veroorzaken. Zij dragen juist bij aan het culturele erfgoed van de stad.

Onderzoek naar zeecruiseschepen

In 2023 gaf het stadsbestuur opdracht om te onderzoeken of ook zeecruises uit de stad verbannen kunnen worden. Dat onderzoek loopt nog. De resultaten worden voor de zomer van 2024 verwacht.

Mis nooit meer een bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en volg ons op Facebook en Instagram. Tips en suggesties voor een artikel? Stuur een mail naar redactie @ decruisegids.nl (zonder spaties in het mailadres). Reageren kan onder dit artikel.

Privacy *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.