Shadow

Amsterdam wil helft minder riviercruiseschepen in 2028

De gemeente Amsterdam wil flink het mes zetten in het aantal riviercruises. Burgemeester en wethouders willen het aantal riviercruiseschepen in de stad binnen 5 jaar halveren naar maximaal 1.150 in 2028. Minder riviercruises betekent minder drukte en méér leefbaarheid, aldus het dagelijks bestuur van de hoofdstad.

De laatste jaren is het aantal riviercruiseschepen sterk toegenomen, van 1.327 in 2011 naar 2.125 in 2023. Op deze schepen zaten meer dan 500.000 passagiers die de stad bezochten. In totaal zorgden zij voor 396.000 hotelovernachtingen. Zonder maatregelen neemt het aantal cruises verder toe, verwacht het dagelijks bestuur van de stad.

Aantal riviercruises halveren

Als het aan burgemeester en wethouders van Amsterdam ligt, wordt het aantal cruiseschepen in 2028 gehalveerd ten opzichte van 2023. © Nico van Dijk / Decruisegids.nl
Als het aan burgemeester en wethouders van Amsterdam ligt, wordt het aantal cruiseschepen in 2028 gehalveerd ten opzichte van 2023. © Nico van Dijk / Decruisegids.nl

Om overtoerisme tegen te gaan, willen burgemeester en wethouders ook het aantal riviercruises terugbrengen. Volgens het college dragen riviercruises bij aan de drukte en uitstoot in de stad, met toeristen, overnachtingen, busbewegingen en bevoorradingsverkeer. In overleg met het Havenbedrijf, waar de gemeente eigenaar van is, en Cruiseport Amsterdam wordt het aantal riviercruises in Amsterdam gehalveerd. Dat betekent dat in 2028 nog maar 1.150 schepen naar Amsterdam toe mogen komen. Het stadsbestuur wil dat dan alleen de meest duurzame schepen naar Amsterdam komen die een aansluiting hebben voor groene walstroom. Zo’n walstroom-aansluiting heeft Amsterdam overigens nu nog niet. Dankzij waltstroom hoeven cruiseschepen hun motoren niet te laten draaien om stroom op te wekken. Dat scheelt in de uitstoot.

Minder drukte, maar ook minder inkomsten

Het gemeentebestuur realiseert zich dat met een halvering van het aantal riviercruiseschepen er ook minder bezoekers naar Amsterdam komen. Gerekend wordt op 271.000 bezoekers per jaar minder. Dat betekent niet alleen minder drukte, maar ook minder overnachtingen, excursies, aankopen en toeristenbelasting. En dus minder inkomsten voor de stad en de gemeente. Volgens Het Parool zou de maatregel de stad jaarlijkst 750.000 euro aan toeristenbelasting mis lopen. Het havenbedrijf, dat dus in handen is van de gemeente, zou eenmalig 4,8 miljoen en structureel 1,3 miljoen euro op jaarbasis mislopen.

Burgemeester en wethouders realiseren zich dat de gemeente door het halveren van het aantal riviercruises flinke inkomsten misloopt. “Daar horen soms ook moeilijke keuzes bij, maar dat is nodig voor een schone, duurzame en leefbare stad”, schrijft de gemeente in het voorstel aan de raad.

De maatregel zal volgens Het Parool ook gevolgen hebben voor omliggende gemeenten als Hoorn en Enkhuizen. Zij krijgen nu veel toeristen die met een riviercruiseschip naar Amsterdam komen. Ook gaat een groot deel van de riviercruisetoeristen naar de Keukenhof.

Boek zeecruises vanuit Amsterdam bij Cruisereizen, CruiseOnline, Corendon en Cruisewinkel.

Minder toeristen voor hotels

Tegenover de Amsterdamse krant reageren exploitanten van luxe hotels negatief op het voorstel. Zij stellen dat de riviercruisetoeristen voor of na hun cruise in een hotel in de stad verblijven en daardoor voor inkomsten zorgen. Ook zouden deze toeristen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Britse vrijgezellen en Wallen-bezoekers, geen overlast veroorzaken. Zij dragen juist bij aan het culturele erfgoed van de stad.

Onderzoek naar zeecruiseschepen

In 2023 gaf het stadsbestuur opdracht om te onderzoeken of ook zeecruises uit de stad verbannen kunnen worden. Dat onderzoek loopt nog. De resultaten worden voor de zomer van 2024 verwacht.

Mis nooit meer een bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en volg ons op Facebook en Instagram.

Privacy

Aanmelden voor de nieuwsbrief kan ook door een mail te sturen naar redactie@decruisegids.nl met in de onderwerpsregel van je mail ‘Aanmelden nieuwsbrief’. We voegen je dan direct toe aan onze mailinglijst. Tips en suggesties voor een artikel? Stuur een mail naar redactie @ decruisegids.nl (zonder spaties in het mailadres). Reageren kan onder dit artikel.

1 Comment

  • Minder riviercruiseschepen, minder zeecruiseschepen, minder toeristen, minder inkomsten, minder overlast, alles wordt in Amsterdam minder, veel minder. Mokum is de informele bijnaam voor Amsterdam en betekent stad en dat is wat men in Amsterdam net niet wilt, men wil er gewoon een dorp van maken waar ook door de weeks een zondagse rust heerst met een enkele verdwaalde kraam die Hollandse stroopwafels verkoopt. Uit milieuoogpunt en overlast kan ik mij een en ander best voorstellen, maar of het verminderen van alle vormen van cruiseschepen DE oplossing is, is een andere vraag. Is hier niet sprake van een “Waterbed effect”, want de al bestaande schepen zullen niet gesloopt worden, recent bezocht ik nog de NickoSpirit ook een riviercruiseschip, maar zullen naar elders gaan en dat elders is zeker voor riviercruiseschepen die andere Nederlandse havenstad namelijk Rotterdam waar nu al diverse cruise schepen naar uitwijken denk aan schepen van MSC. Rotterdam stond vroeger op de tweede plaats, toeristen willen persé Amsterdam met al zijn kleurrijke buurten en omgeving zien. Straks zijn ze gedwongen om in de spaarzame uren dat een boot in Rotterdam is meer tijd kwijt zijn om alsnog naar Amsterdam te gaan of ze blijven gewoon weg of ze ontdekken de vele parels van de Maasstad die er ook mogen zijn.

    Is Amsterdam op de lange termijn en voor de verre toekomst niet bezig om het kind met het badwater weg te gooien door de groei van het (cruise) toerisme een halt toe te roepen, de cruise terminal te verplaatsen en onder het begrip van duurzaamheid zijn eigen toeristische imago om zeep te helpen. Zijn er dan geen andere manieren om duurzaam, leefbaarheid en inkomsten in evenwicht te brengen zonder dat het economisch al te veel negatieve gevolgen heeft en dus ook voor de werkgelegenheid ?

    Overtoerisme wordt in steeds meer havensteden aan banden gelegd, maar na de vermindering van het aantal zeecruiseschepen nu ook de riviercruiseschepen met vijftig procent te halveren die, net als de zeecruiseschepen nu ideaal in de stad kunnen afmeren, zal meer consequenties hebben dan men denkt. Met de groei van Schiphol wilt het ook niet lukken, sommige cruisepassagiers nemen het vliegtuig na een cruise naar een volgende bestemming en nu de cruise industrie in het bijzonder.
    Wat is de volgende categorie die aan banden wordt gelegd, minder treinen en dus reizigers naar Amsterdamse stations laten rijden, alle horeca om 19 uur sluiten en pas de volgende dag om 12 uur ‘s middags open laten gaan, musea slechts een halve dag open laten zijn enzovoorts ?

    Een goed milieu en duurzaam leven daar heb ik geen bezwaren tegen, maar het moet wel goed en wel overwogen zijn en met beleid anders wordt Amsterdam het grootste dorp in de wereld die ooit een stad had willen zijn en of iedereen daar op staat te wachten en blij mee moet zijn, is een andere vraag en zal de toekomst moeten uitwijzen.
    Bezint eer ge begint is een bekend spreekwoord ook ten aanzien van het “anti- cruise en toerisme beleid”…!
    Ik kom er graag en regelmatig en heb er deels men “roots” al woon ik in het zuiden des lands en draag de stad daarom een warm hart toe, nu het gemeente bestuur nog…!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

DeCruisegids.nl
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij bezoekers de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site onze bezoekers het meest interessant en nuttig vinden.