Shadow

Cruisebelasting zorgt voor fors minder cruiseschepen naar Amsterdam

De invoering van 8 euro toeristenbelasting voor passagiers van cruiseschepen heeft er flink ingehakt. Door de maatregel zag de Passenger Terminal Amsterdam het aantal cruiseschepen in 2019 met circa 35 procent teruglopen. Als gevolg van de belastingmaatregel kwamen er zestig cruiseschepen minder naar Amsterdam. In totaal komen er in 2019 naar verwachting 118 cruiseschepen naar Amsterdam.

Passenger Terminal Amsterdam © DecruiseGids.nl/Nico van Dijk
Passenger Terminal Amsterdam © DecruiseGids.nl/Nico van Dijk

Cruisereizen worden doorgaans een tot twee jaar tevoren geboekt, althans in het buitenland. Voor geboekte cruisevakanties kunnen cruisemaatschappijen niet meer tussentijds de prijzen verhogen. Toen Amsterdam bekend maakte een toeristenbelasting van 8 euro per 24 uur voor cruisepassagiers in te voeren, besloten cruisemaatschappijen als P&O en MSC Cruises direct om hun cruiseschepen naar IJmuiden en Rotterdam te sturen. Anders hadden zij de belastingverhoging uit eigen zak moeten betalen.

150.000 cruisepassagiers

En dat is bepaald niet zonder gevolgen gebleven. “We zijn dit jaar zestig aanlopen verloren door de toeristenbelasting”, antwoordt Dick de Graaff, directeur van de Passenger Terminal Amsterdam (PTA), op vragen van Decruisegids.nl. In passagiersaantallen omgerekend zijn die zestig schepen goed voor ongeveer 150.000 cruisepassagiers. Dat betekent overigens niet dat de hoofdstad nu 150.000 toeristen is misgelopen. Veel cruisepassagiers willen toch naar de hoofdstad en gaan per touringcar vanuit IJmuiden en Rotterdam naar Amsterdam.

Hoeveel omzet de PTA door de hoofdstedelijke belastingmaatregel misloopt wil De Graaff niet zeggen. “Maar de omzetdaling ligt rond de 35 procent. Hoeveel dat betekent voor de stedelijke economie is lastig te zeggen. Passagiers hebben een cruise gekocht waarin Amsterdam opgenomen is. Veel cruisepassagiers die nu in IJmuiden of Rotterdam aankomen, worden met touringcars naar Amsterdam vervoerd. Wat de gemeente aan directe inkomsten misloopt zijn inkomsten uit zeehavengeld en de winst van PTA.” De Passenger Terminal Amsterdam is een 100% deelneming van het havenbedrijf, dat op haar beurt weer een deelneming van de gemeente is. Voor 2020 verwacht De Graaff 116 bezoeken van zeecruiseschepen, twee minder dan in 2019.

Aanpak overtoerisme in Amsterdam

Cruisepassagiers maken iets meer dan 1 procent uit van het aantal toeristen in Amsterdam. Tijdens een toespraak op de International Cruise Summit eind november in Madrid ging De Graaff in op de maatregelen van het gemeentebestuur om overtoerisme aan te pakken. “Cruisemaatschappijen, havens en terminals moeten de samenwerking zoeken met overheden. We zijn in Amsterdam niet uniek als het gaat om het maatschappelijke debat. De laatste jaren gaat dat over verduurzaming en hoe om te gaan met de groeiende toeristenstroom.” Hij pleit er voor dat de cruisebranche met de politiek om de tafel gaat zitten en op basis van de werkelijke cijfers gezamenlijk gaat nadenken over oplossingen.

Lees ook: Cruisemaatschappijen werken hard aan schonere schepen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.