Shadow

Costa en Aida zetten robots in om gasten te helpen en te vermaken

Robot Costa

De Costa Group, het moederbedrijf van Costa Cruises en Aida Cruises, gaat ‘menselijke’ robots inzetten om cruisepassagiers te helpen en te vermaken. De eerste Peppers, zoals de robots heten, gaan in het voorjaar van 2016 aan de slag op de Aida Prima en de Costa Diadema.

Pepper is volgens de makers, het Franse Aldebaran, de eerste robot ter wereld die menselijke emoties kan herkennen. Dat zou hem perfect toegerust moeten maken om cruisepassagiers te helpen en te vermaken. Hij/zij moet de vakantiebeleving van gasten gaan verbeteren, aldus de Costa Group in een persbericht. De robot kan met mensen communiceren, zich vloeiend bewegen en uitdrukkingen en stemmen analyseren. Pepper kan tips geven over restaurants, evenementen en excursies. Nog een voordeel: hij wordt niet zeeziek. De robot spreekt vloeiend Duits, Italiaans en Engels. Tegen de zomer van 2016 zullen alle schepen van de Costa en Aida-vloot de 1,20 meter lange robots aan boord hebben.

Bekijk aanbiedingen voor cruises met Costa Cruises bij onder meer Zeetours, CruiseOnline, Cruisereizen.nl, Cruise Travel, Corendon, Cruisewinkel, TUI, Sunweb en Stip Reizen.

Spraakgestuurde digitale assistent en robots bij MSC Cruises

Update: Concurrent MSC Cruises zit ook niet stil als het om digitale innovaties gaat. De cruiserederij introduceerde in 2017 op de MSC Meraviglia het digitale programma MSC for Me. Dat bestaat onder meer uit informatiezuilen die met touchscreens bestuurd kunnen worden. Maar in 2018 introduceert MSC Zoe, een digitale spraakgestuurde assistent die zes talen spreekt. Ook MSC werkt aan de introductie van robots op de schepen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.