Shadow

Oceania Cruises legt de lat weer hoger: “2023 lijkt ons beste jaar ooit te worden”

Oceania Cruises, de up-premium cruiserederij van Norwegian Cruise Line Holdings, heeft de gevolgen van de coronapandemie grotendeels achter zich gelaten. Het zustermerk van Regent Seven Seas Cruises en Norwegian Cruise Line verwacht dat 2023 een topjaar wordt en ziet een sterke groei van het aantal cruisepassagiers uit de Benelux.

Oceania Cruises werd net als de andere cruisemaatschappijen hard getroffen door de coronapandemie. “Vooral de bemanningen werden hard geraakt”, zegt Bernard Carter, senior vice-president Europe, Middle-East en Africa (EMEA) van Oceania Cruises. Het bedrijf investeerde negen miljard en liet het personeel fors salaris inleveren om door de crisis te komen. “Nu willen weer die signature ervaring leveren die de gast van ons gewend is.”

Gast meer geven dan hij of zij verwacht

De Marina in de haven van Sydney © Oceania Cruises
De Marina in de haven van Sydney © Oceania Cruises

Dat betekent niet alle problemen voorbij zijn. Cruisemaatschappijen worden wereldwijd geconfronteerd met toeleveringsproblemen en hogere brandstofprijzen. Mede vanwege die bevoorradingsproblemen wil Oceania Cruises haar zes bestaande schepen en de nieuwe Vista, die 1 mei 2023 aan de vloot is toegevoegd, niet zo snel mogelijk ‘vol’ verkopen, integendeel. “We voeren het aantal gasten langzaam op. We hebben veel nieuwe bemanningsleden opgeleid. De staf werkt hard om onze gasten de beste ervaring te geven. Ons doel is om de gast meer te geven dan hij of zij verwacht had.”

Verder heeft Oceania Cruises besloten om de hogere brandstofprijzen niet door te berekenen in de cruiseprijs. Alleen valutaschommelingen worden op kwartaalbasis doorberekend.

De Isignia van Oceania Cruises. © Oceania Cruises
De Isignia van Oceania Cruises. © Oceania Cruises

Ondanks alle nieuwe uitdagingen die op de cruisebranche af komen, kijkt Carter vooral optimistisch vooruit. Dat komt mede doordat cruisereizigers hun coronavouchers die Oceania Cruises en andere cruisemaatschappijen de afgelopen jaren hebben uitgegeven, de future cruise credits, eind 2022 opgemaakt moeten hebben. Wie daarna boekt, moet de cruise weer volledig met geld betalen. “Dus in 2023 gaat bij cruisemaatschappijen het geld binnenkomen. Dat wordt echt het jaar van de terugkeer voor de cruisebranche.”

Vaker en langer cruisen

De Riviera bij Valletta op Malta. © Oceania Cruises
De Riviera bij Valletta op Malta. © Oceania Cruises

En volgens Carter is die cruisereiziger meer dan ooit bereid om de portemonnee weer te trekken en te gaan cruisen. “2023 lijkt ons beste jaar ooit te worden. Gasten willen vaker en langer cruisen. Onze best verkochte cruises zijn cruises van 28 dagen tot over de honderd dagen.”

Carter ziet dan ook na de coronapandemie een significante verschuiving in de mindset van mensen naar een mentaliteit van ‘het is nu mijn tijd’. Ook op de voor Oceania Cruises belangrijke Benelux-markt doen de grand voyages, de langere cruises, het uitstekend.

Bekijk en boek cruises van Oceania Cruises bij CruiseReizen.nl, Zeetours, Cruisewinkel, CruiseOnline, Cruise Travel en CaptainCruise.

Nieuw cruiseschip Vista

De Nautica behoort tot de kleinere cruiseschepen van Oceania Cruises. © Oceania Cruises
De Nautica behoort tot de kleinere cruiseschepen van Oceania Cruises. © Oceania Cruises

Daarbij helpt het dat Oceania Cruises in mei 2023 de beschikking krijgt over de Vista, een nieuw cruiseschip dat volgens Carter een nieuwe revolutie in de cruisebranche zal inluiden. De O-klasse schepen van Oceania Cruises (Marina en Riviera met beide plaats voor 1238 passagiers en rond de 770 bemanningsleden) waren volgens hem al een revolutie ten opzichte van de R-klasse schepen Regatta, Insignia, Nautica en Sirena, die rond de 650 passagiers en iets meer dan 400 bemanningsleden aan boord hebben. “De Vista wordt nog meer home away from home.”

Lees onze reportage over de Riviera.

Het Aquamar Spa & Vitality Center op de Vista. © Oceania Cruises
Het Aquamar Spa & Vitality Center op de Vista. © Oceania Cruises

De Vista krijgt dezelfde afmetingen als de schepen in de O-klasse, maar minder passagiers, minder vierkante meters aan openbare ruimtes, maar grotere hutten en suites. Ook komt er een Culinary Experience aan boord, waar gasten onder leiding van een chef bijzondere gerechten leren koken.

Het pool deck van het nieuwe cruiseschip Vista krijgt ook een pizzeria en een ijsbar. © Oceania Cruises
Het pool deck van het nieuwe cruiseschip Vista krijgt ook een pizzeria en een ijsbar. © Oceania Cruises

Om ook de rest van de vloot naar een hoger niveau te tillen hebben alle bestaande Oceania-schepen sinds 2018 een upgrade ondergaan. Zo is de inrichting van de cruiseschepen eigentijdser geworden. En op de R-klasse-schepen zijn de Ocean staterooms voor soloreizigers toegevoegd. De Marina zal in 2023 als laatste in droogdok gaan.

Nieuwe fase voor Oceania Cruises

Met de komst van de Vista in mei en haar nog te bouwen zusterschip gaat Oceania Cruises in 2023 een nieuwe fase in. “De komende drie jaar neemt onze capaciteit met 47 procent toe. We gaan er van uit dat onze vaste gasten vaker gaan cruisen. Maar we gaan ze ook vertellen wat we nieuw doen.”

Nieuwe groepen cruiseliefhebbers aanboren

Naast de bestaande gasten wil Oceania Cruises ook nadrukkelijk nieuwe groepen aanboren die de luxe cruisemaatschappij nu nog niet kennen. Van prijsverlagingen om nieuwe doelgroepen aan boord te lokken, zal geen sprake zijn, bezweert Carter. “Ons product is de prijs waard. We geven je liever nog meer waar voor je geld, dan dat we de prijs verlagen.”

Wat voor types voelen zich dan aangetrokken tot de cruiseschepen van Oceania? “Het gaat om avontuurlijk ingestelde mensen die zoeken naar stijl, luxe en elegantie. Ze willen reizen en ontdekken en gebruiken de Oceania-schepen als uitvalsbasis voor ontdekkingen aan wal. Die cruiseschepen zijn voor hen ‘home away from home”, aldus Carter.

Concurreren met sterrenrestaurants aan wal

Ook gaat het om cruisereizigers die de kleinere luxe schepen waarderen en aangetrokken worden door de verfijnde, exclusieve gastronomie. Oceania Cruises gaat er prat op de beste culinaire ervaring op zee te bieden. “Wij concurreren met Michelin-sterrenrestaurants aan wal. “ Om die reden ziet Carter volop groeimogelijkheden voor de Benelux-markt. “Nederlanders zijn altijd ontdekkers geweest en Belgen houden van lekker eten. Het is bijzonder om die twee bij elkaar te zien.”

Wereldcruise van 180 dagen in 2025

Voor die bestaande en nieuwe cruisepassagiers heeft Oceania Cruises een aantal bijzondere cruises ontwikkeld. De eerste is de ‘Around the World in 180 days’-cruise in 2025. Daarbij doe je 5 continenten, 32 landen en 89 unieke havens aan (waarvan er 49 op de Unesco Werelderfgoedlijst staan). Tijdens deze wereldcruise staan 21 overnights, 6 ‘multiday overland adventures’ en 5 exclusieve events aan wal gepland.

Bekijk en boek cruises van Oceania Cruises bij CruiseReizen.nl, Zeetours, Cruisewinkel, CruiseOnline, Cruise Travel en CaptainCruise.

Oceania Cruises gaat Grand Voyages combineren

Ook bijzonder zijn de gecombineerde Grand Voyages van 74 nachten rondom Australië en Nieuw-Zeeland enerzijds en Zuid-Amerika anderzijds. Tussendoor vlieg je van Australië/Nieuw-Zeeland naar Zuid-Amerika om daar aan het tweede deel van de cruise te beginnen. Deze grand voyages, waarbij ook pre- en post-packages en een 6-daagse midcruise overland-programma onderdeel van uitmaken, worden gemaakt met de Regatta en Marina. Het is voor het eerst dat Oceania Cruises twee grand voyages combineert. Als deze cruisevariant aanslaat, volgen meer combinaties.

Mis nooit meer een bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en volg ons op Facebook, Twitter en Instagram. Tips en suggesties voor een artikel? Stuur een mail naar redactie @ decruisegids.nl (zonder spaties in het mailadres). Reageren kan onder dit artikel.

Privacy *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.