Shadow

Kiel gelegd voor nieuwe World-klasse MSC-schepen

Op de scheepswerf Chantiers de l’Atlantique in het Franse Saint-Nazaire is 29 juni 2020 het eerste deel van de kiel gelegd van de MSC World Europa. De Europa is het eerste cruiseschip van de nieuwe World-klasse van MSC Cruises. Als eerste cruiseschip krijgt de Europa LNG-aangedreven brandstofcellen om elektriciteit en warmte aan boord te produceren.

De MSC Europa is het eerste schip van de nieuwe World-klasse. © MSC Cruises
De MSC Europa is het eerste schip van de nieuwe World-klasse. © MSC Cruises

Het eerste staal van de MSC World Europa is gesneden in oktober 2019. En de plaatsing van het eerst kielstuk is de volgende cruciale stap bij de bouw van een schip. Zo’n kiellegging gaat gepaard met het nodige ceremonieel. Zoë Vago, dochter van Alexa Aponte-Vago en haar man en MSC-CEO Pierfrancesco Vago, plaatste samen met Aurore Bezard van scheepswerf Chantiers de l’Atlantique twee munten onder de kiel. Dat wordt volgens oud zeemansgeloof gezien als teken van geluk voor het project en het schip.

Cruises van MSC boeken kan rechtstreeks bij Msccruises.nl of MSCCruises.be. Kijk voor MSC-aanbiedingen ook bij Sunweb, CruiseReizen.nl, Zeetours, CruiseOnline, Captain Cruise, Corendon, Cruisewinkel, Cruise Travel, Stip Reizen en TUI. Bekijk of schrijf reviews over MSC-cruiseschepen.

Nieuwe stap naar schonere cruiseschepen

In 2003 liet MSC al weten in 2030 naar emissieloze cruiseschepen te willen. Met de bouw van de MSC Europa zet MSC Cruises een nieuwe stap in het vergroenen van cruiseschepen. Cruisemaatschappijen Costa Cruises en Aida Cruises hebben al LNG-schepen rondvaren.

Combinatie van brandstofceltechnologie en LNG

Maar MSC Crusies zet nu een stap verder. Het innovatieve van de MSC World zit ‘m in de combinatie van LNG en de zogeheten Solid-Oxide brandstofceltechnologie (SOFC) waarmee elektriciteit en warmte aan boord geproduceerd wordt. Deze SOFC-oplossing op LNG moet de uitstoot van broeikasgassen met ongeveer 30 procent verminderen in vergelijking met een conventionele LNG-motor, zonder uitstoot van stikstofoxiden, zwaveloxiden of fijne deeltjes. Het biedt ook het voordeel dat het combineerbaar is met LNG, evenals verschillende koolstofarme brandstoffen zoals soorten methanol, ammoniak en waterstof. MSC World Europa zal ook beschikken over een ‘next- generation’-afvalwaterzuiveringssysteem dat enkele van ’s werelds strengste regelgevingsnormen overtreft, evenals andere geavanceerde milieutechnologie.

Grootste cruiseschepen

Artist impression van de nieuwe World Class schepen van MSC © MSC Cruises
Artist impression van de nieuwe World Class schepen van MSC © MSC Cruises

Het is de eerste keer dat een LNG-aangedreven brandstofcel wordt gebruikt op een cruiseschip. Met een brutotonnage van meer dan 200.000 bruto tonnage behoort de MSC Europa tot de grootste cruiseschepen ter wereld. De Europa wordt 333,3 meter lang, 47 meter breed en 68 meter hoog. Het schip komt in 2022 in de vaart. Daarmee worden de World-klasse-schepen 15 meter langer dan de cruiseschepen uit de Meraviglia-klasse. Aan boord is plaats voor zo’n 6800 passagiers. De Europa wordt twee meter langer dan de MSC Grandiosa, dat nu nog het grootste cruiseschip van MSC Cruises is.

MSC Virtuosa nieuw vlaggenschip MSC

Op dezelfde scheepswerf waar nu de MSC World gebouwd wordt, staat nog een MSC-schip op stapel: MSC Virtuosa. Dit cruiseschip komt in 2021 in de vaart en wordt dan het volgende vlaggenschip van MSC. De cruisemaatschappij heeft nog bevestigde opdrachten bij Chantiers de l’Atlantique voor twee extra LNG-aangedreven schepen, één voor een MSC World-klasse schip en één voor een cruiseschip uit de Meraviglia-scheepsklasse. Bekijk of schrijf reviews over de MSC Virtuosa.

Bekijk ook het overzicht van nieuwste cruiseschepen om te zien welke nieuwe cruiseschepen andere cruisemaatschappijen laten bouwen.

Mis nooit meer een bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en volg ons op Facebook, Twitter en Instagram. Tips en suggesties voor een artikel? Stuur een mail naar redactie @ decruisegids.nl (zonder spaties in het mailadres). Reageren kan onder dit artikel.

Privacy *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.