Shadow

Dit zijn de milieubesparende technologieën van de MSC Euribia

De MSC Euribia is het 22ste cruiseschip in de MSC-vloot. Het is het vijfde schip in de Meraviglia-klasse en zit tjokvol snufjes en technologie om de milieubelasting zo klein mogelijk te houden. Wat maakt de MSC Euribia tot het meest milieuvriendelijke cruiseschip van MSC Cruises? En kan die schone technologie toegepast worden op de bestaande cruiseschepen van MSC Cruises? “Als die 6400 passagiers thuisblijven, heeft dat een groter effect op het milieu.”

Hooguit een kwartierje. Meer tijd kostte het destijds niet voor Pierfrancesco Vago, topman van MSC Cruises, en Laurent Castaing, general manager van scheepswerf Chantiers de l’Atlantique in het Franse Saint Nazaire om overeenstemming te bereiken over het contract voor de bouw van de MSC Euribia. “Pierfrancesco Vago stelde me maar twee vragen”, aldus Castaing. “Kun je een vijfde Meraviglia-schip bouwen voor die en die prijs? En weet je hoe je het zodanig moet bouwen dat het bij de oplevering het meest milieuvriendelijke cruiseschip van dat moment is?”

Milieubenchmark voor de maritieme sector

Castaing zei op beide vragen ja, de mannen schudden elkaar de hand, de deal was rond en korte tijd later werd het contract getekend, vertelde de baas van de scheepswerf in Saint Nazaire bij de oplevering van de MSC Euribia. Ook volgens Gianluigi Aponte, de oprichter en bestuursvoorzitter van MSC Cruises, is de MSC Euribia de nieuwe benchmark als het gaat om de bescherming van het milieu. “Het is een duurzaamheidsmodel voor de maritieme sector.”

De naam Euribia is afgeleid van een oude Griekse godin van de wind, het weer en de zee. En tsja, dan moet je die zee en de omgeving natuurlijk wel beschermen. De MSC Euribia is van boeg tot schroeven en van kiel tot het puntje van de schoorstenen ontworpen om het milieu op elk terrein zo min mogelijk te belasten. Dat gaat van brandstofverbruik tot afvalbeheer en van verwarming en verlichting tot vermindering van onderwatergeluid.

Rompontwerp MSC Euribia

De romp van de MSC Euribia is zodanig ontworpen dat het schip zo optimaal mogelijk door de golven klieft en zo min mogelijk onderwatergeluid produceert. © MSC Cruises.
De romp van de MSC Euribia is zodanig ontworpen dat het schip zo optimaal mogelijk door de golven klieft en zo min mogelijk onderwatergeluid produceert. © MSC Cruises.

Dat begint al bij het rompontwerp dat volgens Pierfrancesco Vago, de executive chairman van MSC Cruises, voor 70 procent verantwoordelijk is voor het energiezuiniger maken van schepen. En aangezien de schoonste energie, energie is die je niet verbruikt, valt er met een slim rompontwerp veel winst te maken. Bovendien moeten cruiseschepen vanaf 1 januari 2024 betalen voor elke ton CO2 die ze in de Europese Unie uitstoten. Dus al zouden ze het niet voor het milieu doen, dan toch wel voor hun eigen portemonnee.

De romp van de 184.011 brutoregisterton metende MSC Euribia is zo ontworpen dat het schip optimaal door het water klieft, wat het brandstofverbruik beperkt. Tegelijkertijd wordt ook het onderwatergeluid gereduceerd wat weer fijn is voor de zeedieren. Leuk weetje: met het volume van 184.011 BRT staat de MSC Euribia nog net in de top tien van grootste cruiseschepen ter wereld.

Cruises voor de MSC Euribia kun je boeken bij MSC Cruises in Nederland en MSC Cruises België, Sunweb, Cruisereizen, Zeetours, Cruisewinkel, Stip Reizen, Cruisetravel en CruiseOnline.

Verder beschikt de bemanning over een heel instrumentarium om het schip tijdens de cruise optimaal te balanceren. Dat is niet alleen fijn voor het comfort van de passagiers, maar vermindert ook het brandstofverbruik.

MSC Euribia tweede MSC-schip op LNG

De MSC Euribia © MSC Cruises
De MSC Euribia © MSC Cruises

De MSC Euribia vaart op LNG, vloeibaar gemaakt gas. De MSC Euribia is na de MSC World Europa het tweede cruiseschip van MSC Cruises dat op LNG vaart. LNG is momenteel de schoonste, op behoorlijke schaal verkrijgbare scheepsbrandstof. Gebruik van LNG vermindert de uitstoot van zwaveloxiden met 99 procent en die van stikstofixiden met 85 procent. Ook ligt de CO2-uitstoot 20 procent lager dan bij gebruik van traditionele scheepsbrandstoffen zoals stookolie en diesel. Het derde MSC-cruiseschip op LNG, de MSC World America, is inmiddels in aanbouw, eveneens op de scheepswerf van Chantiers de l’Atlantique.

De motoren van zowel de MSC World Europa als die van de MSC Euribia kunnen op zowel LNG als alternatieve scheepsbrandstoffen varen, zoals biodiesel en waterstof. “Het einddoel is een niet-fossiele brandstof”, aldus Frank van den Steen, landenmanager van MSC Cruises Benelux tijdens een interview aan boord van de MSC Euribia. Dankzij de brandstofcellen kan de MSC Euribia nu al waterstof gebruiken om energie op te wekken voor het hotel-gedeelte van het cruiseschip. Die waterstof wordt weer opgewekt met LNG. Momenteel wordt 20 procent van het energieverbruik van een cruiseschip in de haven gebruikt, bijvoorbeeld voor verlichting en verwarming. Als daarvoor schone energie ingezet kan worden, scheelt dat luchtvervuiling in de bebouwde omgeving.

Netto CO2-neutraal cruisen in de praktijk

Hypermilieuvriendelijke rompontwerpen en schonere brandstoffen, aan de tekentafel klinkt het allemaal prachtig. Maar werkt het ook in de praktijk? Volgens Michele Francioni, vice-president Cost Optimization & Proces Improvement presteert de MSC Euribia 55 procent beter op energie-efficiency dan een cruiseschip dat tien jaar geleden gebouwd werd. Sterker nog, de MSC Euribia ging tijdens haar eerste cruise van de scheepswerf in Saint-Nazaire naar Kopenhagen 11 procent zuiniger met energie om dan vooraf berekend. Daarmee is 43 van de voor deze reis ingekochte 400 ton bio-LNG bespaard.

Optimale snelheidsprofielen, routing, trim en motorconfiguratie en een strikte optimalisatie van het energieverbruik van het hotel-gedeelte, kombuizen en verlichting, zorgden ervoor dat MSC Euribia nooit meer dan twee van de vier beschikbare motoren hoefde te gebruiken tijdens de reis. Bovendien werd alle benodigde warmte voor de boordkeukens, verwarmingssystemen en warm water aan boord teruggewonnen uit de motoren van MSC Euribia, wat betekende dat de boilers tijdens de hele reis niet gebruikt hoefden te worden.

Milieuvriendelijke anti-fauling

Om de romp van het cruiseschip glad te houden en te voorkomen dat er allerlei zeedieren en planten aangroeien, wat de weerstand tijdens het varen vergroot, is speciale anti-aangroeiverf gebruikt. In het verleden was dat nogal giftig spul, reden waarom traditionele anti-faulings ook niet meer op motor- en zeiljachten gebruikt mogen worden. Maar de rompen van alle MSC-schepen zijn geverfd met speciale milieuvriendelijke anti-aangroei-verf.

Schoner ballastwater

Een groot probleem in de wereldwijde scheepvaart is ook de verspreiding van uitheemse diersoorten naar andere delen van de wereld. Schepen nemen voor hun stabiliteit ballastwater in, maar het gebeurt regelmatig dat daarbij ook vis- en kreeftsoorten meegenomen worden en zo in andere delen van de wereld terecht komen. Omdat ze daar geen natuurlijke vijanden hebben, ontpoppen die invasieve soorten zich tot een plaag voor het lokale dieren- en plantenleven. De MSC Euribia heeft een systeem om ballastwater zodanig te behandelen dat invasieve soorten geen kans krijgen mee te cruisen.

Zeewatermonsters voor wetenschappelijk onderzoek

Op expeditiecruiseschepen, die vaak in Arctische wateren varen, is het al langer gebruikelijk om zeewatermonsters voor wetenschappelijke doeleinden te nemen. Maar dat kan nu ook op de MSC Euribia. Dankzij die watermonsters kunnen wetenschappers aan de hand van DNA-sporen in het water onderzoek doen naar de kwaliteit en kwantiteit van het zeeleven langs de routes van cruiseschepen.

‘Thuisblijven heeft meer effect op het milieu’

Verder is er aan boord van de MSC Euribia veel aandacht voor duurzame afvalverwerking. De 6327 passagiers die maximaal aan boord van de MSC Euribia een cruise kunnen maken, produceren natuurlijk nogal wat afval. Via uitgebreide systemen voor afvalscheiding en hergebruik moet ook die voetafdruk zo klein mogelijk gehouden worden. Sinds de introductie van zusterschip MSC Grandiosa in 2019 is MSC Cruises daarbij voor zichzelf een stuk strenger geworden, zegt landenmanager Van den Steen. “We kunnen nu 60 procent van het afval recyclen. Dat is twee à drie keer meer dan een gezin aan wal doet. Als die bijna 6400 passagiers thuis zouden blijven, heeft dat een groter effect op het milieu.”

Schoon afvalwater

Ook al het afvalwater aan boord van de MSC Euribia wordt volledig gereinigd, weet Van den Steen. “De kwaliteit is hoger dan bij de meeste reinigingsinstallaties aan wal.” Overigens wordt al het water aan boord gewonnen uit ontzilt zeewater. Het smaakt als elk ander kraanwater, konden we proefondervindelijk vaststellen. Alleen de zwembaden en bubbelbaden bevatten nog gereinigd zeewater. Voor schoonmaakdoeleinden wordt water gebruikt dat uit de airconditionings wordt gewonnen. Verder zijn er geen single-use plastics meer aan boord.

Verwarming en verlichting

De 2419 hutten en suites moeten ook verwarmd en verlicht worden. Al varend wordt de energie daarvoor opgewekt door het cruiseschip zelf. In de haven kan daarvoor gebruik gemaakt worden van walstroom, mits uiteraard de cruisehaven daarvoor de faciliteiten heeft, en dan kan nog wel eens een probleem zijn. In de nabije toekomst moet elke haven in de Europese Unie walstroom aanbieden. Momenteel kan slechts 40 procent van alle cruiseschepen van walstroom gebruik maken.

Een slim systeem voor verwarming, airconditioning en ventilatie (HVAC) moet het energieverbruik voor koeling en verwarming optimaliseren. Ook heeft de MSC Euribia systemen aan boord voor warmteterugwinning. Zo wordt het zwembadwater verwarmd met warmte die van de motoren afkomstig is.

Retrofit oudere schepen

De MSC World Europa en de MSC Euribia zijn nu de nieuwste en meest duurzame cruiseschepen van de vloot. Maar ook de 20 andere schepen van de vloot profiteren van de technieken die bij de MSC World Europa en de MSC Euribia zijn toegepast. Weliswaar kunnen de rompontwerpen en scheepsmotoren van de oudere schepen niet vervangen worden door LNG-motoren, maar andere technieken om milieubelasting te verminderen kunnen wel toegepast worden. “Tweederde van de vloot heeft systemen voor selective reductie van stikstof al aan boord. De rest volgt. Dat zijn de meest effectieve systemen die op dit moment voorhanden zijn. Daardoor zijn ook die schepen minder vervuilend”, aldus landenmanager Van den Steen.

MSC-vrachtschepen CO2-neutraal in 2050

Niet alleen Gianluigi Aponte, de oprichter en bestuursvoorzitter van MSC Cruises, vindt de MSC Euribia de nieuwe benchmark als het gaat om duurzaamheid in de maritieme sector. Pierfrancesco Vago, executive chairman van MSC Cruises, bracht in herinnering dat de cruisesector voorop loopt als het gaat om netto CO2-emissieloos varen in 2050. “Wij hebben bewezen dat het nu al kan.”

Ook de hele ruim 700 vrachtschepen tellende vloot van de Mediterranean Shipping Company (MSC), waar het in 1970 allemaal mee is begonnen, moet in 2050 CO2-neutraal zijn. In vergelijking met de 22 cruiseschepen van MSC Cruises zal dat pas echt een monsterklus met enorme milieu-impact zijn.

Mis nooit meer een bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en volg ons op Facebook en Instagram. Tips en suggesties voor een artikel? Stuur een mail naar redactie @ decruisegids.nl (zonder spaties in het mailadres). Reageren kan onder dit artikel.

Privacy *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.