Shadow

‘Cruise moet vanzelfsprekende vakantiekeuze worden’

Voor MSC Cruises Benelux was Valentijnsdag, 14 februari 2023, er eentje om in te lijsten. Op de dag dat iedereen elkaar de liefde verklaart, waren er in Nederland, België en Luxemburg voor heel 2023 al meer MSC cruises verkocht dan in beide landen ooit in een heel jaar. En het feest lijkt voorlopig nog niet voorbij.

De MSC Euribia maakt in de zomer van 2023 en 2024 cruises vanuit Duitsland naar onder meer Kopenhagen en de Scandinavische kust. In de winter van 2023/2024 worden met de MSC Euribia de Northern Pearls-cruises aangeboden, onder meer vanuit Rotterdam. © Nico van Dijk / Decruisegids.nl
De MSC Euribia maakt in de zomer van 2023 en 2024 cruises vanuit Duitsland naar onder meer Kopenhagen en de Scandinavische kust. In de winter van 2023/2024 worden met de MSC Euribia de Northern Pearls-cruises aangeboden, onder meer vanuit Rotterdam. © Nico van Dijk / Decruisegids.nl

Klinkende boekingsresultaten MSC Cruises

Frank van den Steen, country manager Benelux, heeft tijdens ons gesprek aan boord van het gloednieuwe cruiseschip MSC Euribia, alle reden om met een flinke grijns rond te lopen. Dat heeft niet alleen met de doop van de MSC Euribia te maken, die later die dag zal plaatsvinden in de cruiseterminal van Kopenhagen, maar ook omdat hij klinkende boekingsresultaten ziet.

De groei van het aantal cruiseboekingen in de Benelux heeft volgens Van den Steen te maken met drie factoren. “We zien een honger naar vakanties. Voor een deel is dat een inhaalslag na de pandemie. Maar we beschikken ook over 54 procent meer capaciteit dan voor de pandemie.”

MSC Cruises beschikt nu over 4 schepen meer dan in 2019. Na de oplevering van de MSC Grandiosa, het laatste cruiseschip dat eind 2019, net voor het uitbreken van de coronapandemie in Europa, werd opgeleverd, volgden de MSC Virtuosa (2021), de MSC Seashore (eveneens 2021), de MSC Seascape (2022), de MSC World Europa (eind 2022) en nu dus de MSC Euribia (31 mei 2023).

Cruises voor de MSC Euribia kun je boeken bij MSC Cruises in Nederland en MSC Cruises België, Sunweb, Cruisereizen, Zeetours, Cruisewinkel, Stip Reizen, Cruisetravel en CruiseOnline.

Slagvaardiger organisatie

De sterke groeicijfers van MSC Cruises Benelux in 2023 worden deels verklaard doordat de capaciteit door uitbreiding van de vloot met 4 cruiseschepen sinds 2019 flink is toegenomen. De MSC Euribia is het 22ste en jongste cruiseschip van de MSC-vloot. © Nico van Dijk / Decruisegids.nl
De sterke groeicijfers van MSC Cruises Benelux in 2023 worden deels verklaard doordat de capaciteit door uitbreiding van de vloot met 4 cruiseschepen sinds 2019 flink is toegenomen. De MSC Euribia is het 22ste en jongste cruiseschip van de MSC-vloot. © Nico van Dijk / Decruisegids.nl

De derde oorzaak van de mooie groeicijfers ziet de countrymanager in het slagvaardiger worden van de nieuwe Benelux-organisatie. “Onze organisaties zijn in 2022 samengevoegd, waardoor we effectiever zijn.”

Alleen waar nodig worden markten waar apart benaderd. Zo zijn er zelfs tussen het Nederlandse en Vlaamse taalgebied kleine, maar essentiële verschillen. Vlamingen gruwen bijvoorbeeld van het woord ‘hutten’ en gebruiken voor de hotelkamers aan boord van cruiseschepen de term ‘kajuiten’. Die term associëren Nederlanders dan weer met een zeil- of motorjacht.

ZRA’s, stenen reisbureaus en cruises met reisbegeleiding

Verder ziet Van den Steen verschillen in de distributiekanalen. In Nederland wordt veel meer gewerkt met ZRA’s, de zelfstandige reisadviseurs. Die zijn er in België bijna niet. Daarentegen zijn er in België veel meer ‘stenen’ reisbureaus en worden er meer cruises met reisbegeleiding aangeboden.

De MSC Yacht Club op de MSC Euribia. De Yacht Club is een besloten gedeelte, een schip-in-het-schip, voorop de MSC Euribia. De MSC Yacht Club heeft onder meer een 24-uurs butlerservice, een eigen restaurant, eigen bubbelbaden en de meest luxueuze suites aan boord. © Nico van Dijk / Decruisegids.nl
De MSC Yacht Club op de MSC Euribia. De Yacht Club is een besloten gedeelte, een schip-in-het-schip, voorop de MSC Euribia. De MSC Yacht Club heeft onder meer een 24-uurs butlerservice, een eigen restaurant, eigen bubbelbaden en de meest luxueuze suites aan boord. © Nico van Dijk / Decruisegids.nl

Ook de mentaliteit van de Belgische en Nederlandse cruisereiziger verschilt. “De Belgische klant geeft graag veel geld uit voor vertrek, maar dan moet het ook wel perfect geregeld zijn. De Nederlander gaat aan boord van een cruiseschip wel bewust met z’n boordtegoed om en is bereid om geld uit te geven. We zijn er ons van bewust dat we de Nederlandse gast anders moeten benaderen. Maar”, zo benadrukt de landenmanager, “de overeenkomsten tussen gasten uit beide landen zijn groter dan de verschillen.”

Was 2022 dus vooral het jaar van de reorganisatie en 2023 het jaar van de groei, voor 2024 verwacht Van den Steen een jaar van stabilisatie. Dat komt doordat de volgende capaciteitsuitbreiding zich pas in 2025 aandient met de oplevering van de MSC World America, die in eerste instantie vooral voor de Amerikaanse cruisemarkt ontworpen is. Dit schip is momenteel in aanbouw op de scheepswerf van Chantiers de l’Atlantique in het Franse Saint-Nazaire. MSC Cruises heeft bij Chantiers de l’Atlantique nog twee opties open staan voor nieuwe World-klasse-schepen, maar die zijn nog niet in concrete orders omgezet.

Totale cruisemarkt laten groeien

In België mag MSC Cruises dan de nummer 1 cruisemaatschappij zijn met een marktaandeel van ongeveer 50 procent, het totale aantal cruises op de Benelux-markt blijft nog steeds bescheiden in vergelijking met andere vakantievormen. “De grootste uitdaging voor alle cruiserederijen is om de totale markt te laten groeien.” Zo pleit de topman van MSC Cruises Benelux voor een betere samenwerking met de cruisespecialisten, waardoor zij een breder spectrum van de markt kunnen bereiken.

Een tweede route loopt via reisbureaus die een breed pakket aan vakanties aanbieden. Voor hen is het vaak nog een drempel om een cruise te verkopen. Hoe kunnen zij verleid worden om vaker een cruisevakantie aan hun klanten voor te stellen? “Daarnaast is het ook een pr-verhaal. Hoe kunnen we de clichés doorbreken, dat cruisen voor oudere mensen is, dat het saai is en niet duurzaam is.”

Lees ook: MSC Cruises ziet meer, nieuw én jonger publiek aan boord

Cruiseschepen worden steeds duurzamer

De MSC Euribia Galleria, de twee verdiepingen tellende winkel- annex restaurant promenade telt een led-plafond van 92 meter lengte. © Nico van Dijk / Decruisegids.nl
De MSC Euribia Galleria, de twee verdiepingen tellende winkel- annex restaurant promenade telt een led-plafond van 92 meter lengte. © Nico van Dijk / Decruisegids.nl

Dat laatste vooroordeel, cruisen is niet duurzaam, hoopt MSC Cruises weg te nemen met de nieuwe MSC Euribia. Dit tweede MSC-cruiseschip dat op LNG als brandstof vaart, heeft haar eerste cruise van de scheepswerf in St. Nazaire via Amsterdam naar Kopenhagen gemaakt met bio-LNG. Daardoor is er officieel sprake van netto-nul-emissie van CO2. Het is voor het eerst dat een cruiseschip een cruise met netto-nul-uitstoot heeft gemaakt.

Daarnaast heeft de MSC Euribia nog tal van andere technologieën en praktische snufjes aan boord die deels ook in een retrofit op de andere cruiseschepen van MSC Cruises worden of al zijn ingevoerd. De MSC Euribia is zelfs het meest duurzame schip, inclusief de wereldwijde koopvaardijvloot, dat momenteel rond vaart. “We hebben met de MSC Euribia een showcase. We laten zien welke andere maatregelen we nog meer nemen.”

Toewerken naar een kantelpunt

Via het hele scala aan marktgerichte maatregelen hoopt Van den Steen, en met hem de andere cruisemaatschappijen, dat er een kantelpunt ontstaat. “Zodra de penetratiegraad van cruisevakanties boven de 1,5 procent ligt, worden we als een natuurlijke vakantiekeuze beschouwd. We stonden als totale cruisebranche in 2022 nog niet op 1 procent, maar ik ben er van overtuigd dat we die 1 procent in 2023 gaan halen. Ik zie MSC Cruises heel sterk groeien, ik zie Holland America Line groeien. We zijn de samenwerking met partners gaan intensiveren. Door de capaciteit die we in Zeebrugge en Rotterdam hebben, kunnen we de toewijzing voor Nederlandse en Belgische passagiers verhogen.”

Northern Pearls in de winter van 2023 – 2024

Komende winter gaat MSC Cruises de MSC Euribia inzetten voor de Northern Pearls, cruises van 7 nachten van Le Havre, naar Southampton, Hamburg, Zeebrugge, Rotterdam en weer naar Le Havre. Dat wij daarvoor de MSC Euribia inzetten, is een signaal naar de markt toe, zegt Van den Steen. Voordeel voor passagiers die in Zeebrugge opstappen: je kunt je auto gratis parkeren op de kade.

Cruises van MSC boeken kan rechtstreeks bij Msccruises.nl of MSCCruises.be. Kijk voor MSC-aanbiedingen ook bij Sunweb, CruiseReizen.nl, Zeetours, CruiseOnline, Captain Cruise, Corendon, Cruisewinkel, Cruise Travel, Stip Reizen en TUI. Bekijk of schrijf reviews over MSC-cruiseschepen.

Mis nooit meer een bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en volg ons op Facebook en Instagram. Tips en suggesties voor een artikel? Stuur een mail naar redactie @ decruisegids.nl (zonder spaties in het mailadres). Reageren kan onder dit artikel.

Privacy *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.