Shadow

HAL-schip Rotterdam kan ook door de oude sluizen van het Panamakanaal

Het schip lijkt nu nog op een bouwput, maar de Rotterdam, het nieuwe schip van de Holland America Line zal op tijd worden opgeleverd. Dat voorspelt Werner Timmers, de kapitein van het schip. Op 31 juli 2021 wordt het schip op de Fincantieri-Marghera-scheepswerf in Venetië overgedragen aan de Holland America Line en een dag later vertrekt het voor een 8-daagse cruise van Triëste naar Dubrovnik, Kotor naar uiteindelijk Civitavecchia. Een update over de stand van zaken rond de bouw van de nieuwe Rotterdam en de herstart van cruises met de Holland America Line.

De Rotterdam ligt nog in het droogdok op de Fincantieri-werf. © Holland America Line
De Rotterdam ligt op deze archieffoto nog in het droogdok op de Fincantieri-werf. © Holland America Line

Ook de nieuwe Rotterdam zal een belangrijke rol krijgen in het Europese cruiseprogramma van de Holland America Line. De Rotterdam, die momenteel in de afbouwfase is op de Marghera-scheepswerf van Fincantieri in Venetië, is het zevende schip in de bijna 150 jarige geschiedenis van de Holland America Line dat die naam krijgt. De eerste Rotterdam voer op 15 oktober 1872 van Rotterdam naar New York. Het was een voor die tijd hypermodern stoomschip, dat nog wel over een paar masten en zeilen beschikte. “Maar”, zo vertelt kapitein Timmers, “die waren er alleen voor de publiciteit, omdat mensen nog niet zo vertrouwd waren met stoomschepen.” Op 15 oktober 2022 zal de nieuwe Rotterdam deze historische overtocht nogmaals maken.

Cruises met de Rotterdam vanuit Amsterdam

Eerst is echter de overdracht op 31 juli 2021. Op 1 augustus vertrekt de Rotterdam voor een 8-daagse cruise vanuit Triëste naar onder meer Dubrovnik, Kotor, Napels en Civitavecchia. Op 8 augustus vertrekt de Rotterdam voor een cruise naar Amsterdam. De rest van het zomerseizoen zal de Rotterdam vanuit Nederland cruises maken naar de Noorse fjorden en andere bestemmingen in Noorwegen. Dan moeten de Noorse autoriteiten wel meewerken, want tot 1 mei gelden er nog allerlei beperkingen aan cruises naar Noorwegen.

Boek een aanbieding voor een cruise met Holland America Line bij Captain Cruise, CruiseReizen.nl, TUI en Cruisewinkel.

Een cruise met de Rotterdam kun je boeken bij CruiseReizen.nl, Cruisewinkel, Captain Cruise, TUI en Stip Reizen.

Verkoop Rotterdam 6

Timmers heeft zelf nog als derde stuurman gevaren op de 5e Rotterdam. Rotterdam nummer 6 werd vorig jaar, tot groot verdriet van vaste HAL-klanten, verkocht door moederbedrijf Carnival Corporation aan het Britse Fred. Olsen Cruises. Die verkoop zorgde voor een flinke lobby richting de nieuwe HAL-topman Gus Antorcha om het reeds in aanbouw zijnde schip Ryndam te hernoemen naar Rotterdam. En zo geschiedde. Een Holland America Line zonder een Rotterdam was voor velen onbestaanbaar.

Was die eerste Rotterdam nog 82 meter lang, de nieuwste telg meet 297 meter. De Rotterdam 7 biedt plaats aan 2668 passagiers en 1048 bemanningsleden en telt dertien dekken voor de passagiers. Zeventig procent van de hutten, of kajuiten zoals ze in Vlaanderen zeggen, heeft een balkon.

Verschillen tussen de Rotterdam en de Koningsdam en de Nieuw-Statendam

De Rotterdam is na de Koningsdam en de Nieuw-Statendam het derde schip in de Pinnacle-klasse. Toch zijn er op de Rotterdam ook veranderingen doorgevoerd ten opzichte van de beide zusterschepen. Zo komt er meer aandacht voor moderne kunst en hangt er een ander kunstwerk in het Atrium. Nieuw is ook de Half Moon Bar, die vernoemd is naar Half Moon Cay, het privé-eiland van Holland America Line in de Caraïben.

Opvallend, maar niet onbelangrijk detail is dat de reddingsboten iets meer naar binnen gehaald kunnen worden. ze hangen op dezelfde plek als die op de Koningsdam en de Nieuw Statendam. Maar bij de passage van de oude sluizen, kunnen ze iets verder naar binnen gehaald worden, zodat ze niet meer buiten boord hangen. Daardoor kan de Rotterdam ook door de oude sluizen van het Panamakanaal. De Koningsdam en de Nieuw-Statendam kunnen dan niet en kunnen alleen door de nieuwe sluizen. Maar een tocht door de oude sluizen is vanwege de locomotieven die de schepen trekken veel leuker voor toeristen.

“Onze Italiaanse vrienden zeggen dat de bouw van het schip op schema ligt”, aldus kapitein Timmers tijdens een Zoom-sessie. “Maar nu lijkt het nog op een grote bouwput. Als je nu door het schip loopt denk je ‘dat komt nooit op tijd af’. Pas in de laatste weken begint het op een cruiseschip te lijken.”

Staff Captain Kevin Beirnaert heeft thuis online vergaderingen met de scheepswerf. Binnen twee weken vertrekken hij en enkele andere officieren naar Italië om daar dagelijks op de scheepswerf de vorderingen te volgen. Kapitein Timmers reist eind april, begin mei naar de scheepswerf af.

Ventilatie aangepast aan corona-eisen

Wel heeft het coronavirus nog impact op de bouw van het schip. Zo is de ventilatie aan boord aangepast om aan de laatste normen te voldoen. En het Amerikaanse CDC heeft zelfbediening in de restaurants de komende tijd verboden. Hoteldirector Wessel van Oorschot verwacht dat dit ook wel een tijd het geval zal blijven op de Rotterdam.

De footprint van een cruise met de Rotterdam

De Rotterdam zal bij oplevering ook het milieuvriendelijkste schip worden van de hele vloot van Carnival Corporation. De footprint van een cruise met de Rotterdam is even groot als wanneer je dezelfde reis met de auto zou maken. “Je hoeft maar drie bomen te planten om je footprint te compenseren”, weet kapitein Timmers.

De doop van de Rotterdam

Wanneer en vooral wie de Rotterdam zal dopen, is nog onderwerp van gesprek. Zusterschip de Koningsdam is destijds door koningin Maxima gedoopt in Rotterdam. Oprah Winfrey doopte de Nieuw-Statendam. Sowieso zal het voor de HAL een hele uitdaging worden om in coronatijd een doopceremonie te organiseren. “We kijken nog hoe een evenement in Rotterdam er uit gaat zien”, is alles wat Nico Bleichrodt, vice-president International Sales er over kwijt wil.

Lees ook: Holland America Line’s Rotterdam bereikt nieuwe mijlpaal met muntceremonie.

Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.