Shadow

Cruisen vanuit Nederland wordt weer mogelijk

Het dalend aantal coronabesmettingen in Nederland betekent ook goed nieuws voor de Nederlandse cruisemarkt. De overheid hebben cruisemaatschappijen toestemming gegeven om weer te cruisen vanuit Nederland. De rederijen moeten daarvoor met het RIVM om de tafel gaan zitten om te bekijken hoe de herstart van de cruises vanuit Nederland georganiseerd kan worden.

Holland America Line plant 27 cruises vanuit Nederland in 2022

De nieuwe Rotterdam van Holland America Line © Holland America Line
De nieuwe Rotterdam van Holland America Line © Holland America Line

Dat zei Nico Bleichrodt, vice-president International Sales van Holland America Line, tijdens een online vraaggesprek met journalisten. Holland America Line heeft voor 2022 al 27 cruises vanuit Nederland gepland. Het nieuwe cruiseschip Rotterdam, dat eind juli opgeleverd wordt, maakt dan 19 cruises uit Amsterdam. De Volendam maakt 8 keer een cruise van en naar Rotterdam en ook de Zaandam doet tijdens haar transatlantische cruise de Maasstad aan. Een hele bijzondere cruise belooft de cruise van de nieuwe Rotterdam naar New York te worden met vertrek op 15 oktober 2022. Dan is het exact 150 jaar geleden dat het eerste schip van de Holland America Line, dat ook Rotterdam heette, naar New York voer.

Bleichrodt had eerder al aangegeven positief te zijn over het aantal boekingen voor cruises in 2022. Dat zijn deels doorgeschoven cruises die met een voucher worden betaald, maar ook nieuwe boekingen. Lees meer over de Have-it-alll-premiumpakketten waarmee Holland America Line cruisepassagiers verleidt.

Boek een aanbieding voor een cruise met Holland America Line bij CruiseOnline, Captain Cruise, CruiseReizen.nl, TUI en Cruisewinkel.

Cruises van de Holland America Line dragen direct en indirect zo’n 100 miljoen dollar aan de Nederlandse economie bij. Uitgedrukt in bedden komt het cruiseaanbod van HAL in Nederland voor 2022 neer op 62.150 bedden. In 2019 maakten nog zo’n 123.000 Nederlanders een cruise. Dat komt er dus op neer dat de Holland America Line in 2022 in bedden uitgedrukt circa de helft van de Nederlandse cruisemarkt van 2019 in handen heeft.

Cruise-klaar in 1 tot 2 maanden

Onduidelijk is nog of Holland America Line dit jaar nog cruises vanuit Nederland gaat aanbieden. Het klaarmaken van een cruiseschip voor een eerste cruise in lange tijd duurt ongeveer 1 tot 2 maanden en kost ruim 1 miljoen dollar. Een rederij moet dus zeker weten dat een herstart van een cruise daadwerkelijk door kan gaan. Bovendien moet er dus nog overleg met het RIVM en de lokale autoriteiten plaatsvinden. Lees meer over de herstart van cruises bij Holland America Line en andere cruisemaatschappijen.

Nieuw cruiseschip Rotterdam op tijd af

Het nieuwe cruiseschip Rotterdam zal in elk geval op tijd af zijn. De voor deze zomer geplande cruises moeten nog bevestigd worden, maar daar werken we hard aan, aldus Gus Antorcha, de ceo van Holland America Line. Ook verwacht hij de komende weken de herstart van nog meer cruises te kunnen melden.

Nog geen datum voor de doop van de Rotterdam

Waar, wanneer en door wie de nieuwe Rotterdam gedoopt zal worden, is nog volstrekt onbekend. Dat hangt onder meer af van de wensen, beschikbaarheid en ideeën van de autoriteiten en speciale gasten die voor de doop worden uitgenodigd. De Koningsdam, het eerste schip van de Pinnacle-klasse, werd door koningin Maxima gedoopt. Oprah Winfrey doopte Nieuw-Statendam, het andere zusterschip van de Rotterdam.

Nederland belangrijke bestemming voor de HAL

Antorcha benadrukte nog maar eens dat Nederland voor de Holland America Line niet alleen om historische of emotionele redenen een belangrijke bestemming is. “Nederland heeft een perfecte ligging voor cruises naar de rest van Europa en de Baltische Staten. Onze gasten komen graag naar Amsterdam of Rotterdam.”

Focus op herstart van de cruises

Antorcha nam vorig jaar het roer bij HAL over van Orlando Ashford, maar wilde desgevraagd nog niet zijn toekomstplannen voor de Holland America Line ontvouwen. “We zijn nu erg gefocust op de herstart van de vloot en het weer opbouwen van het bedrijf. Over 2 tot 3 jaar gaan we plannen ontwikkelen voor nieuwe schepen.”

De bouw van een nieuw cruiseschip duurt, inclusief planning, ongeveer vier jaar. Dat betekent dat op z’n vroegst in 2027 weer een nieuw cruiseschip van stapel zal laten lopen. Antorcha benadrukte dat het moederbedrijf Carnival Corporation, dat in 2020 tijdens een grote saneringsronde vier schepen van Holland America Line in de verkoop deed, de HAL nu erg ondersteunt. “Ze hebben nieuwe schepen en nieuw kapitaal toegezegd.”

In mei werd bekend dat cruiseschepen in de Verenigde Staten weer cruises naar Alaska mogen maken. En in augustus maakt Holland America Line weer cruises vanuit Griekenland. Het volgende doel is de herstart van cruises in Florida en Zuid-Californië. Dat zijn in de wintermaanden belangrijke bestemmingen voor de cruisemaatschappijen. Maar internationaal verkeer uit Europa en Azië naar de Verenigde Staten zal nog beperkt zijn, verwacht de HAL-topman.

Optimisme over herstart van cruises in Europa

Voor wat betreft de herstart van cruises in Europa zegt Antorcha optimistisch te zijn over de signalen die hij uit diverse landen ontvangt. Daarentegen ziet hij voor een herstart van cruises in Australië en Azië de nodige beren op de weg. “Australië is voorlopig nog gesloten voor internationaal verkeer en de vaccinatiegraad is er laag. En diverse landen in Azië worstelen nog met corona-uitbraken.”

Coronabeperkingen aan boord

Of cruiseliefhebbers aan boord nog lang met beperkingen te maken zullen krijgen, wordt van geval tot geval bekeken. Cruisemaatschappijen wereldwijd nemen alleen passagiers aan boord die minstens 14 dagen voor het inschepen hun laatste vaccinatie hebben gehad. Bemanningen zijn ook volledig gevaccineerd. “Volledige vaccinatie in combinatie met de maatregelen die we zelf genomen hebben, geeft gasten én de landen die we bezoeken de zekerheid dat we een van de veiligste vakanties aan kunnen bieden.”

Vaccinatieplicht voor passagiers

Hoe lang volledige vaccinatie als eis om aan boord te mogen zal blijven gelden, is nog onduidelijk. “Ik verwacht dat we die regel voor het grootste deel van het jaar zullen handhaven, maar de ontwikkelingen gaan snel.” De Republikeinse gouverneur Ron DeSantis van de Amerikaanse staat Florida, waar enkele van de grootste cruisehavens ter wereld liggen, verzet zich met hand en tand tegen deze vaccinatieplicht. Hij heeft een wet goedgekeurd waarin staat dat cruisemaatschappijen niet mogen vragen naar de vaccinatiestatus van hun passagiers.

DeSantis ligt nu op ramkoers met de cruisemaatschappijen. Een vertegenwoordiger van DeSantis heeft Celebrity Cruises, dat in juni als eerste cruisemaatschappij weer cruises vanuit Amerika gaat maken, gedreigd met miljoenen dollars aan boetes vanwege overtreding van de wet als het naar vaccinaties van de passagiers blijft vragen. En Norwegian Cruise Line Holdings, het moederbedrijf van onder meer Norwegian Cruise Line, heeft volgens de Washington Post al gedreigd om schepen naar andere staten over te plaatsen. Experts stellen tegenover de krant dat de staat Florida deze maatregel juridisch gezien niet kan nemen.

Tijdens de Caraïbische cruise brengen culinaire demonstraties van Port-to-Table, EXC Talks en andere verrijkingsprogramma’s de regionale culturen aan boord via boeiende activiteiten en speciale presentaties. Passagiers kunnen ervoor kiezen om de havenbestemmingen zelfstandig te verkennen of door middel van gesponsorde tours met schepen die volgens de gezondheidsrichtlijnen van de lokale havens worden uitgevoerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.