Nieuwe cruiseschepen zorgen voor innovaties en bieden cruisemaatschappijen nieuwe mogelijkheden om zicht te onderscheiden. Wat zijn de nieuwste cruiseschepen? Wanneer komen ze in de vaart? Welke faciliteiten en noviteiten hebben ze aan boord? Dat kun je lezen in dit overzicht van de nieuwste cruiseschepen.
- Vroeg boeken loont bij nieuwe cruiseschepen
- Nieuwe cruiseschepen voor Carnival Cruise Line
- Schepen in de Excelklasse
- Andere Excel-schepen van Carnival Cruise Line zijn
- Carnival’s vloot blijft groeien
- Nieuwe cruiseschepen voor Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises en Regent Seven Seas Cruises
- Nieuwe schepen voor Norwegian Cruise Line
- Cruiseschepen in de Primaklasse
- Noviteiten Norwegian Aqua en Luna
- Nieuwe cruiseschepen voor Oceania Cruises
- Nieuwe klasse cruiseschepen voor Oceania Cruises
- Nieuwe cruiseschepen voor Regent Seven Seas Cruises
- De nieuwste schepen van MSC Cruises
- Nieuwe cruiseschepen in de World-klasse: MSC World Europa, America en Asia
- Nieuw cruiseschip voor P&O Cruises: Arvia
- Nieuwe cruiseschepen van Princess Cruises
- Star Princess: Het toppunt van elegantie
- Nieuwe cruiseschepen Holland America Line
- De nieuwe cruiseschepen van Costa Cruises
- Nieuwe cruiseschepen van Royal Caribbean International
- Icon of the Seas is grootste cruiseschip ter wereld
- Nieuw cruiseschip Utopia of the Seas
- Nieuwe cruiseschepen bij Aida Cruises
- Nieuwe cruiseschepen bij TUI Cruises
- Nieuwe expeditie cruiseschepen voor Seabourn
- Nieuwe cruiseschepen bij Silversea Cruises
- Andere schepen van Silversea Cruises
- Nieuwe cruiseschepen voor Disney Cruise Line
- Het nieuwste cruiseschip van Azamara
- Nieuwe cruiseschepen Celebrity Cruises
- Andere schepen van Celebrity Cruises
- Nieuwe cruiseschepen voor Virgin Voyages
- Nieuw schip van Cunard Line
- Nieuwe (elektrische) cruiseschepen voor Viking Cruises
- Nieuw cruiseschip voor Sea Cloud Cruises
- Nieuwe superjachten voor Emerald Cruises
- Nieuwe cruiseschepen voor Crystal Cruises:
- Nieuwe cruiseschepen Saga Cruises
- Nieuwe cruiseschepen voor Ponant
- De nieuwste cruiseschepen van Windstar
Cruisemaatschappijen bouwen cruiseschepen die zijn afgestemd op een specifieke groep cruisereizigers. Naast luxe schepen voor cruisereizigers die op zoek zijn naar comfort en exclusiviteit zijn er ook schepen die speciaal ontworpen zijn voor de Amerikaanse of Aziatische markt. Wat passagiers prettig vinden, verschilt namelijk per land. Zo houden Chinese reizigers vaak van een andere stijl en indeling dan Amerikaanse of Duitse cruiseliefhebbers. Rederijen houden daar rekening mee bij het ontwerpen van hun schepen. Gaat een schip na een paar jaar in een ander deel van de wereld varen? Dan wordt het schip soms aangepast en verbouwt aan de voorkeuren van de nieuwe doelgroep. Dat gebeurt vaker dan je misschien denkt.
Laatst gewijzigd: 19 mei 2025

Vroeg boeken loont bij nieuwe cruiseschepen
Voor veel nieuwe cruiseschepen kun je al ver van tevoren een reis boeken, zelfs als het schip nog niet vaart. Wil je mee op de allereerste cruise, de zogenaamde inaugurele reis? Dan is het slim om er op tijd bij te zijn. Zeker omdat bijvoorbeeld Amerikanen vaak al ruim twee jaar van tevoren boeken. Als je wacht, is de kans groot dat de hutten al weg zijn. Lijkt het je wat om als een van de eersten aan boord te stappen van een gloednieuw cruiseschip? Kijk dan eens naar het aanbod bij Cruisereizen.nl en Cruiseonline.
Nieuwe cruiseschepen voor Carnival Cruise Line
Carnival Corporation heeft bij de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri nieuwe schepen in de Excel-klasse besteld. Deze schepen vallen op door hun moderne faciliteiten, LNG-aandrijving en indrukwekkende grootte. De nieuwe schepen worden opgeleverd vanaf 2029. De schepen van Carnival Cruise Line zijn verdeeld in acht klassen , waarvan de Excel-, Venice- en Vista-klassen de nieuwste zijn.
Schepen in de Excelklasse
- Carnival Festivale (oplevering: voorjaar 2027), vernoemd naar een historisch schip van Carnival. Komt in de vaart vanuit Port Canaveral, Florida. Het schip krijgt een aantal opvallende nieuwe zones aan boord, waaronder drie ruimtes met muziek als thema en het ‘Sunsation Point’, een familievriendelijke zone met een groot waterpark. Deze komt in de plaats van de achtbaan die op eerdere Excel-schepen te vinden is. Aan boord komen zes glijbanen, waaronder enkele waar je met meerdere personen tegelijk vanaf kunt.
- Carnival Tropicale (oplevering: voorjaar 2028). Komt ook in de vaart vanuit Port Canaveral, Florida en biedt plaats aan 6.400 passagiers en 1.800 bemanningsleden. De naam verwijst naar een van de historische schepen van Carnival en is een knipoog naar de vroege jaren van de rederij.
Andere Excel-schepen van Carnival Cruise Line zijn
Carnival Cruise Line heeft de afgelopen jaren meer nieuwe cruiseschepen in gebruik genomen. Het gaat om:
- Mardi Gras (2021). Het schip telt twintig dekken en biedt ruimte aan ongeveer 5.200 passagiers. Bijzonder is onder andere de achtbaan aan boord. De Mardi Gras heeft een achtbaan op zestig meter boven zeeniveau. Schrijf of bekijk cruisereviews over de Mardi Gras.
- Carnival Celebration (2022), ook met een achtbaan aan boord. opgeleverd en gedoopt. De inaugurele cruise van de Carnival Celebration vond plaats in november 2022 met een transatlantische cruise van Southampton naar Miami, waar Carnival Cruise Line haar 50ste verjaardag vierde.
- Carnival Jubilee (2023). De Jubilee is net iets groter dan haar zusterschepen en biedt plaats aan 6.400 passagiers en 1.750 bemanningsleden. In februari 2024 werd het schip feestelijk gedoopt in Galveston, Texas, met zangeres Gwen Stefani als doopvrouw.
Deze drie schepen behoren met een volume van 230.000 brutoregisterton tot de grootste cruiseschepen die over de aardbol cruisen. Ze varen op LNG. Aan boord is bij volle bezetting plaats voor 8000 passagiers die ondergebracht worden in 3000 hutten en suites. Het zijn de grootste cruiseschepen die Fincantieri ooit gebouwd heeft en ook de grootste cruiseschepen die ooit in Italië gebouwd zijn.
Carnival’s vloot blijft groeien
De vloot van Carnival Cruise Line telt op dit moment 27 schepen. Naast het bouwen van nieuwe schepen neemt Carnival af en toe bestaande schepen over van zustermaatschappijen binnen Carnival Corporation. Een voorbeeld is de Carnival Firenze, een voormalig schip van Costa Cruises dat onder de naam Costa Firenze voer. Met de bouw en overnames groeit de vloot gestaag door, zowel in omvang als in variatie.
Bekijk aanbiedingen voor cruises van Carnival Cruise Lines bij
Nieuwe cruiseschepen voor Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises en Regent Seven Seas Cruises
Norwegian Cruise Line Holding (NCLH), het moederbedrijf van Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises en Regent Seven Seas Cruises, bestelde op 8 april 2024 acht nieuwe cruiseschepen tegelijk. Het gaat om de grootste order voor de bouw van nieuwe cruiseschepen in de geschiedenis van het bedrijf. De acht nieuwe cruiseschepen worden verdeeld over de drie merken van NCLH. De nieuwe schepen worden over een periode van tien jaar, tussen 2026 en 2036 opgeleverd.

Nieuwe schepen voor Norwegian Cruise Line
De order voor Norwegian Cruise Line is een nieuwe klasse van vier cruiseschepen die met een volume van 200.000 brutoregisterton (BRT) de grootste cruiseschepen van de vloot van Norwegian Cruise Line worden. Het huidige grootste cruiseschip, de Norwegian Encore, het laatste schip uit de Breakaway-klasse, heeft een volume van 169.000 BRT. De vier nieuwe schepen kunnen elk ongeveer 5000 passagiers meenemen op een cruise. Ze worden opgeleverd in 2030, 2032, 2034 en 2036.
Cruiseschepen in de Primaklasse
Momenteel heeft Norwegian Cruise Line nog twee cruiseschepen uit de kleinere Prima-klasse in aanbouw. Die worden opgeleverd in 2026 en 2028. Al langer in de vaart zijn de Norwegian Prima en de Norwegian Viva. Recent is dat de Norwegian Aqua.

Noviteiten Norwegian Aqua en Luna
De Norwegian Aqua is in 2025 in de vaart gekomen en vaart door het Caraïbisch gebied. In plaats van een kartbaan boven op het achterdek heeft de Aqua ‘s werelds eerste achtbaan met waterglijbaan: de Aqua Slidecoaster. Aan boord is plaats voor circa 3571 passagiers. Je vindt op dek 17 het eerste Thaise toprestaurant van de NCL-vloot, genaamd Sukhotai. Daarnaast is er op dek 6 tussen de Whiskey-Bar en restaurant Hasuki. een vegan-restaurant, de Planterie, en een nieuwe wijnbar, Swirl.
Restaurant de Commodore Room, bekend van de Norwegian Prima, is terug in een rustiek, modern uiterlijk. Ook de Metropolitan cocktailbar heeft een nieuw uiterlijk dat geïnspireerd is op de art-deco-stijl uit New York. Tenslotte kreeg ook Nama Sushi & Sashimi en het Surfside Café buffet-restaurant een make-over.
De Aqua is het eerste schip in de Prima Plus-klasse en zo’n 10 procent groter dan de Viva. De Norwegian Viva beleefde op 23 april 2024 haar float out, precies een jaar voor de geplande oplevering.
Inmiddels is ook de verkoop geopend voor hutten en suites op de Norwegian Luna. Dit zusterschip van de Norwegian Aqua is eveneens een Prima-Plus-klasse-schip en gaat vanaf april 2026 cruises maken.
Ter vergelijking: Cruiseschepen uit de oudere Jewel-klasse bieden plaats aan ongeveer 2000 cruisegangers. Op de cruiseschepen uit de Prima-klasse kunnen ruim 3000 passagiers mee, op de Prima-Plus-schepen zelfs nog iets meer. Cruiseschepen uit de Breakaway-klasse hebben plaats voor 4.000 gasten. Voor Norwegian Cruise Line gaat het om een nieuwe klasse van 4 cruiseschepen die met een volume van 200.000 brutoregisterton (BRT) de grootste cruiseschepen van de vloot van Norwegian Cruise Line worden.
Het huidige grootste cruiseschip, de Norwegian Encore, het laatste schip uit de Breakaway-klasse, heeft een volume van 169.000 BRT. De vier nieuwe schepen kunnen elk ongeveer 5000 passagiers meenemen op een cruise. Ze worden opgeleverd in 2030, 2032, 2034 en 2036.
Boek een cruise van Norwegian Cruise Line bij:
Nieuwe cruiseschepen voor Oceania Cruises

Ook voor Oceania Cruises, dat qua luxe tussen de Norwegian-schepen en die van Regent Seven Seas Cruises in zit, krijgt er twee nieuwe cruiseschepen bij. Ook dat wordt een nieuwe scheepsklasse. Oceania Cruises moet in 2027 en 2028 of 2029 twee nieuwe cruiseschepen krijgen die plaats bieden aan 1400 passagiers. Deze luxe cruiseschepen krijgen een volume van 86.000 BRT. Dat is flink meer dan de Vista, die in mei 2023 is opgeleverd, en haar zusterschip Allura dat op 18 juli 2025 in de vaart komt.
De Allura beleefde 1 juli 2024 haar float-out. De Allura en de Vista zijn momenteel de grootste schepen van Oceania Cruises met een volume van 67.000 BRT en plaats voor 1200 passagiers. De Allura wordt het achtste cruiseschip van Oceania Cruises.
Nieuwe klasse cruiseschepen voor Oceania Cruises
Op de Marghera-scheepswerf van Fincantiëri bij Venetië is 4 juni 2025 het eerste staal gesneden voor de bouw van de Oceania Sonata. De Oceania Sonata wordt het eerste cruiseschip in de nieuwe Sonata-klasse en het negende cruiseschip in de vloot van Oceania Cruises. Het schip komt in de zomer van 2027 in de vaart en wordt in 2029 gevolgd door de Oceania Arietta. De nieuwe Sonata-klasse is een doorontwikkeling van de Allura-klasse, die bestaat uit de nieuwe cruiseschepen Vista en Allura. Meer details over de nieuwe schepen zijn nog niet bekendgemaakt.
Bekijk en boek cruises van Oceania Cruises bij:
Nieuwe cruiseschepen voor Regent Seven Seas Cruises
Ook ultraluxe rederij Regent Seven Seas Cruises krijgt er in 2026 en 2029 twee nieuwe cruiseschepen bij en ook deze twee nieuwkomers vormen een nieuwe scheepsklasse. Het is voor het eerst in 10 jaar dat Regent weer een nieuwe scheepsklasse ontwikkelt en deze krijgt de naam Prestige, vernoemd naar het eerste cruiseschip dat in deze klasse wordt gebouwd: de Seven Seas Prestige.
Het eerste staal voor de Seven Seas Prestige is op 21 oktober 2024 gesneden. Eind maart 2025 werd de kiel van het nieuwe cruiseschip gelegd. De oplevering staat gepland voor 2026. Aan boord is nog meer ruimte en luxe dan op de bestaande cruiseschepen van Regent Seven Seas Cruises. Ook komen er nieuwe typen suites, de Regent Suite wordt opnieuw ontwikkeld en er komen nieuwe culinaire ervaringen. Lees alles over de nieuwe suites op de Seven Seas Prestige. De nieuwe schepen gaan 77.000 BRT meten en bieden plaats aan 850 passagiers.
De huidige Regent-schepen van de Explorer-klasse hebben een volume van 55.000 BRT en kunnen 744 passagiers meenemen op een luxe cruise. Een van die schepen die in 2023 aan de vloot is toegevoegd is de Seven Seas Grandeur. Het schip beleefde begin januari 2023 haar float-out. Opvallend is dat het befaamde Compass Rose-restaurant opnieuw ontworpen is. Seven Seas Grandeur biedt plaats aan 746 passagiers en heeft een brutoregistertonnage van 55.254.
De Seven Seas Grandeur is na de Explorer (2016) en de Splendor (2019) het derde en laatste schip uit de Explorer-klasse. Het schip is het zusterschip van de Seven Seas Splendor (die eind 2019 in de vaart kwam) en Seven Seas Explorer die sinds 2016 cruises maakt. Bekijk de suites op de Seven Seas Splendor.
Alle nieuwe cruiseschepen van de NCL-Holding worden gebouwd op de verschillende scheepswerven van de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri.
Boek cruises van Regent Seven Seas Cruises bij:
De nieuwste schepen van MSC Cruises

Cruisemaatschappij MSC Cruises heeft enkele jaren geleden een omvangrijk investeringsprogramma aangekondigd voor de bouw van een groot aantal nieuwe schepen. Al langer in de vaart zijn de MSC Meraviglia en de MSC Bellissima. In oktober 2019 maakte de MSC Grandiosa haar eerste cruise en later kwam MSC Virtuosa. Bekijk of schrijf beoordelingen over de MSC Virtuosa.
Na de Virtuosa liet MSC Cruises nog een derde Meraviglia-Plus schip bouwen: de MSC Euribia, vernoemd naar een Griekse godin. De MSC Euribia is gebouwd op de scheepswerf van Chantier de l’Atlantique in het Franse St. Nazaire en cruist vanaf 2023. Het schip wordt aangedreven door LNG. Van een tweede LNG-schip is de bouw officieel op 28 juni 2021 begonnen. MSC Cruises heeft nu 22 cruiseschepen. De MSC Euribia is het vijfde schip in de Meraviglia-klasse, of het derde schip uit de Meraviglia-Plus-klasse.
MSC Cruises schepen in de EVO-Klasse zijn:
- MSC Seashore, een zusterschip van de Seaside en met et een lengte van 339 meter het grootste cruiseschip dat ooit in Italië gebouwd is. Dit schip is vooral bestemd voor de Amerikaanse markt.
- de MSC Seaview
- De MSC Seascape, meet 169.400 BRT en biedt plaats aan 5877 passagiers en heeft 2270 hutten met keuze uit 12 verschillende typen hutten en suites met balkon, waaronder de begeerde achtersuites. De MSC Yacht Club aan boord van de Seascape, is een luxe schip-in-het-schip, en de grootste van de hele MSC-vloot. Ook heeft de Seascape een 540 meter lange boulevard langs het water. De MSC Seascape telt zes zwembaden, waaronder een prachtige infinity pool op het achterdek met een fantastisch uitzicht op de oceaan. Blikvanger is de spectaculaire Brug der Zuchten met glazen vloer op dek 16 met een uniek uitkijkpunt op de oceaan.
De Explora V en Explora VI zijn in aanbouw en worden aangedreven op waterstof. Behalve op waterstof kunnen ze ook op een mix van andere brandstoffen varen zoals biogas en methanol. Beide schepen komen in 2027 en 2028 in de vaart. Als de cruiseschepen in een haven liggen, kunnen de motoren uitgeschakeld worden en wordt via waterstof en brandstofcellen energie opgewekt voor het hotelgedeelte van de schepen.

Nieuwe cruiseschepen in de World-klasse: MSC World Europa, America en Asia
De Franse scheepswerf Chantiers de l’Atlantique is de bouwer van drie World-Class-schepen die worden aangedreven door LNG-motoren. Het nieuwste schip krijgt de naam MSC World Asia en wordt in 2026 opgeleverd. De MSC World Asia wordt dan het vierde schip in de MSC-vloot dat op LNG vaart. De traditionele muntceremonie voor de MSC World Asia vond plaats op 27 maart 2025, tegelijk met de oplevering van de MSC World America. In een aansluitende ceremonie werd ook het eerste staal gesneden voor het vierde cruiseschip in de World-klasse van MSC. Dit vierde schip gaat de MSC World Atlantic heten, dus niet naar een van de continenten. De MSC World Atlantic wordt eind 2027 opgeleverd.
De MSC World Europa was het eerste schip in deze nieuwe klasse en is in oktober 2022 opgeleverd. De MSC Europa heeft plaats voor 6761 passagiers en wordt 333 meter lang. Daarmee zou het in passagiersaantallen het grootste cruiseschip ter wereld worden. Het schip beleefde op 2 december 2021 haar float-out, waarna op dezelfde scheepswerf direct begonnen werd met de kiellegging van een ander nieuw schip van MSC Cruises, de MSC Euribia.

Het tweede World Class schip, de MSC World America, is 27 maart 2025 opgeleverd. Het eerste staal voor de MSC World America werd gesneden tijdens de oplevering van de MSC World Europa. De nieuwe MSC World America heeft op het bovenste dek een nieuwe attractie: de Cliffhanger. Dit is een 4-persoons reuzeschommel, waarbij de inzittenden buiten het schip 50 meter boven het wateroppervlak heen en weer schommelen.
De MSC World Asia gaat in december 2026 haar eerste cruise maken. Het is de perfecte mix van Aziatische elegantie en baanbrekende technologie en get schip krijgt meer dan 30 verschillende huttypes. Daarnaast is het een echt ‘familieschip’ met een uitgebreid aanbod aan entertainment, waterglijbanen en meer dan 40 restaurants en bars.
Op 19 mei 2025 liet MSC Cruises weten dat het nog twee nieuwe cruiseschepen in de World-klasse heeft besteld. World Class 5 en 6, zoals de voorlopige namen van de schepen luiden, worden in 2029 en 2030 opgeleverd.
Cruises voor de MSC Euribia kun je boeken bij MSC Cruises in Nederland en MSC Cruises België, CruiseOnline, Cruisereizen, Zeetours, Cruisewinkel en Stip Reizen.
Kijk voor aanbiedingen van MSC Cruises bij:
Bekijk of schrijf reviews over MSC-cruiseschepen.
Nieuw cruiseschip voor P&O Cruises: Arvia

De Arvia is het nieuwste cruiseschip voor de Britse rederij P&O Cruises in de Excel-klasse. Het schip werd gebouwd op de Meyer Werft in het Duitse Papenburg en is het zusterschip van de Iona die in 2020 is opgeleverd. Het nieuwste cruiseschip van P&O Cruises is in december 2022 opgeleverd en gebruikt LNG als brandstof. Het schip meet 184.000 BRT en is 344,5 meter lang en 42 meter breed en verder nagenoeg identiek aan de Iona. Er is plaats voor ongeveer 5200 passagiers.
In het schip vind je een multi-zintuiglijke escaperoom. Deze ‘Mission Control’ is geschikt voor alle leeftijden. Tip: Bezoek de Meyer Werft in Papenburg, net over de grens bij Groningen. Als er nieuwe cruiseschepen gebouwd worden kun je die van dichtbij bekijken
Nieuwe cruiseschepen van Princess Cruises

Rederij Princess Cruises zal bij het oudere publiek voor altijd bekend blijven met de televisie-serie Love Boat, die op een Princess-schip werd opgenomen. Maar Princess Cruises kijkt vooruit naar de toekomst met het nieuwste schip: de Star Princess.
Star Princess: Het toppunt van elegantie
De Star Princess maakt in oktober 2025 haar debuut en is het nieuwste juweeltje in de vloot van Princess Cruises. Het schip beschikt over een weids panoramisch uitzicht, verhoogde buitenruimtes en een strak, modern design. De Star Princess biedt een weids panoramisch uitzicht met meer buitenruimtes en innovatieve culinaire ervaringen. Op dit magnifieke schip biedt het Sea View Atrium een adembenemend uitzicht op de oceaan.Entertainment bereikt nieuwe hoogten met voorstellingen van Cirque Éloize.
De Sun Princess is in 2023 opgeleverd. Samen met de Star Princess zijn het de eerste LNG-schepen voor Princess Cruises en de grootste cruiseschepen die ooit in Italië gebouwd zijn. De Sun Princess en de Star Princess zijn schepen in de Princess Sphere-klasse, vernoemd naar het grote atrium op het bovendek. De schepen hebben elk een capaciteit van 4300 passagiers en hebben een volume van 177.882 Brutoregisterton
Schepen die sinds 2019 in de Royal-klasse zijn opgeleverd:
- Enchanted Princess;
- Sky Princess;
- Majestic Princess;
- Regal Princess;
- Royal Princess;
- Discovery Princess.
Deze cruiseschepen van Princess Cruises beschikken met de Sky-suites over de grootste balkons op zee en de Ocean Medaillon.
Boek cruises van Princess Cruises bij:
Nieuwe cruiseschepen Holland America Line

Eigenlijk zijn er recent geen nieuwe schepen van Holland America Line. In februari 2019 is de Nieuw Statendam gedoopt door Oprah Winfrey. De Nieuw Statendam is na de Koningsdam het tweede schip uit de Pinnacle-klasse. Het derde schip in de Pinnacle-klasse, de Rotterdam, is op 30 juli 2021 overgedragen aan Holland America Line. Na de verkoop van vier schepen in 2020 telt de vloot van Holland America Line nu weer 11 schepen.
De Rotterdam is het zevende schip in de geschiedenis van de Holland America Line dat die naam draagt. Het nieuwste cruiseschip van Holland America Line biedt plaats aan 2668 passagiers. De Rotterdam maakte haar eerste cruise met passagiers op 20 oktober 2021. Dat betrof een transatlantische cruise vanuit Amsterdam naar Fort Lauderdale. De Rotterdam is 20 mei 2022 gedoopt door Prinses Margriet.
Holland America Line heeft vier cruiseschepen verkocht.
Boek een aanbieding voor een cruise met Holland America Line bij:
De nieuwe cruiseschepen van Costa Cruises
De Italiaanse rederij Costa Cruises heeft de afgelopen jaren een stevig bouwtempo ingezet. Er werden vier nieuwe cruiseschepen gebouwd: De Costa Venezia, de Costa Firenze, de Costa Smeralda en de Costa Toscana zijn de nieuwste schepen van Costa Cruises. De Costa Smeralda was het eerste cruiseschip van Costa Cruises dat op vloeibaar aardgas (LNG) vaart. De Costa Venezia is in maart 2019 in gebruik genomen en is het eerste Costa-schip dat voor de Chinese cruisepassagiers gebouwd is.
Ook de Costa Firenze, het zusterschip van de Venezia dat een Florentijns thema heeft, zou oorspronkelijk voor de Chinese markt bestemd worden. De Costa Firenze is 23 december 2020 opgeleverd op de Maghera-scheepswerf van Fincantieri. De Costa Firenze meet 135.000 brutoregisterton een biedt plaats aan 5200 passagiers. In 2024 is het schip al weer aangepast en gaat het voor zusterrederij Carnival Cruise Line cruises maken onder de naam Carnival Firenze.
Bekijk aanbiedingen voor cruises met Costa Cruises bij onder meer:
Nieuwe cruiseschepen van Royal Caribbean International

Icon of the Seas is grootste cruiseschip ter wereld
Royal Caribbean International staat bekend om z’n megacruiseschepen.Het allernieuwste cruiseschip de Star of the Seas maakt in augustus 2025 haar eerste cruise. Andere megaschepen zijn de Symphony of the Seas (363 meter lang) die in april 2018 in de vaart kwam (bekijk of schrijf een cruise beoordeling over de Symphony of the Seas), de Harmony of the Seas en de Odyssee of the Seas.
Royal Caribbean International bereikte in augustus 2021 nog een belangrijke mijlpaal voor een ander nieuw schip: de Wonder of the Seas begon aan haar eerste serie zeetests. Dit cruiseschip was het grootste cruiseschip ter wereld en nam die titel over van de Symphony of the Seas. Maar de tijd stond niet stil en de plek van grootste cruiseschip is vanaf januari 2024 overgenomen door de Icon of the Seas.
In december 2023 is ook begonnen met de bouw van het zusterschip Star of the Seas. De oplevering is in augustus 2025. Daarna volgt nog derde schip, dat Legend of the Seas gaat heten. De bouw van de Legend of the Seas is begonnen op 12 januari 2024 op de scheepswerf van Meyer Turku in Finland. Dit nieuwste cruiseschip van Royal Caribbean International gaat vanaf 2 augustus 2026 cruisen in de Middellandse Zee, vanaf Barcelona. Cruises met de Legend of the Seas zijn al te boeken.
Nieuw cruiseschip Utopia of the Seas

Op 14 juni 2024 is op de scheepswerf Chantiers de l’Atlantique de Utopia of the Seas opgeleverd. Dit cruiseschip van Royal Caribbean International vaart op LNG en kan 5630 passagiers bij maximale bezetting op cruise meenemen.
Cruises van Royal Caribbean International boeken kan bij:
Nieuwe cruiseschepen bij Aida Cruises
De Carnival Corporation, het moederbedrijf van het Duitse AIDA Cruises heeft in het voorjaar van 2025 twee nieuwe cruiseschepen voor AIDA Cruises besteld. Het gaat om twee middelgrote cruiseschepen die ongeveer 2100 hutten en suites krijgen. Deze nieuwe cruiseschepen worden de eerste van een hele nieuwe klasse cruiseschepen die qua grootte tussen de Hyperion-klasse (schepen met 1600 hutten) en de Helios-klasse (cruiseschepen met 2600 hutten) komen.
De nieuwe AIDA-cruiseschepen worden gebouwd door de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri en begin 2030 en 2032 opgeleverd. Namen en details over de ontwerpen worden later bekendgemaakt. Dankzij de twee nieuwe cruiseschepen heeft AIDA in 2032 in totaal 13 cruiseschepen in de vloot. Het is voor het eerst dat Fincantieri cruiseschepen voor AIDA Cruises gaat bouwen.
AIDA Cruises heeft de afgelopen jaren nieuwe cruiseschepen gekregen: De AidaNova en de AIDAcosma. In 2025 en 2026 staan uitgebreide moderniseringen gepland voor drie Sphinx-schepen: AIDAdiva, AIDAbella en AIDAluna.
Bekijk cruise reviews van de AIDAcosma.
Cruises met Aida Cruises kun je boeken bij :

Nieuwe cruiseschepen bij TUI Cruises
TUI Cruises heeft Mein Schiff 2 in februari 2019 aan de vloot toegevoegd. In februari 2025 is een nieuw Mein Schiff-cruiseschip in de vaart genomen: de Mein Schiff Relax. Het is het eerste cruiseschip van een nieuwe klasse: de InTUItion-klasse. De Mein Schiff Relax is gebouwd op de Monfalcone-scheepswerf van Fincantieri. Het is voor het eerst dat een nieuw cruiseschip van TUI geen cijfer achter de naam Mein Schiff heeft. Lees hier een reportage over de Mein Schiff Relax.
In 2026 krijgt de Mein Schiff Relax een zusterschip: de Mein Schiff Flow. De Flow heeft op 2 juni 2025 voor het eerst contact gemaakt met water. Het is het derde nieuwe cruiseschip voor TUI Cruises in 3 jaar tijd, want op 10 juni 2024 werd de Mein Schiff 7 opgeleverd. De bouw van de Mein Schiff 7 is begonnen op 16 juni 2022 op de scheepswerf van Meyer Turku in Finland. De Mein Schiff 7 is een zusterschip van de Mein Schiff 1 en 2 die respectievelijk in 2018 en 2019 zijn opgeleverd.
De Mein Schiff 7 biedt plaats aan 2894 passagiers die keuze hebben uit 1447 hutten. Het schip wordt gevaren door ongeveer duizend bemanningsleden. Het schip meet straks 111.500 BRT, wordt 316 meter lang, 35,8 meter breed en telt 16 dekken. 80 procent van de hutten op de Mein Schiff 7 heeft een balkon. Bijzonder is dat het cruiseschip ook op methanol kan varen.
Een zeecruise met de Mein Schiff-schepen van TUI Cruises kun je boeken bij:
Nieuwe expeditie cruiseschepen voor Seabourn
Ultraluxerederij Seabourn heeft twee nieuwe schepen in bestelling. Het gaat om twee expeditieschepen die naar alle uithoeken van de wereld kunnen varen. Beide schepen zijn gebouwd volgens de PC6 Polar Class-standaard. Elk ultraluxe cruiseschip biedt plaats aan 264 passagiers. Het eerste schip, de Seabourn Venture, had haar inaugurele cruises in december 2021 moeten maken, maar de bouw van de Seabourn Venture liep door de coronapandemie vertraging op. Op 29 juni 2022 is de Seabourn Venture opgeleverd. Dit schip telt 132 veranda-suites.
Het tweede cruiseschip van Seabourn heet Seabourn Pursuit en is in augustus 2023 bij de vloot gekomen.
Opvallend detail: beide schepen worden uitgerust met een mini-onderzeeër en 24 Zodiacs. De nieuwe cruiseschepen voldoen aan de PC6-ijsklasse.
De Seabourn Sojourn is verkocht aan de Japanse cruiserederij Mitsui Ocean Cruises. Seabourn huurt het cruiseschip, dat 16 jaar deel heeft uitgemaakt van de Seabourn-vloot, direct weer terug tot 15 mei 2026. Daardoor kan de wereldcruise met de Seabourn Sojourn gewoon doorgaan. Na 15 mei 2026 wordt de Sojourn deel van de vloot van Mitsui Ocean Cruises.
Boek een cruise aanbieding met Seabourn bij:
Nieuwe cruiseschepen bij Silversea Cruises
Ook Silversea Cruises zit niet stil. Het nieuwste schip in de Silversea-vloot is de Silver Nova, gebouwd op de Meyer Werft in het Duitse Papenburg met een capaciteit van 728 gasten. Bijzonder aan dit schip is dat het in havens brandstofcellen op waterstof als energiebron gebruikt, waardoor het dan emissieloos is. Tijdens een cruise vaart de Silver Nova op LNG en stroom uit accu’s.
Andere schepen van Silversea Cruises
- De Silversea Moon. In de vaart gekomen op 30 oktober 2020.
- Silversea Dawn, in de vaart gekomen in 2022. De Silver Dawn is het tiende schip van de Silversea-vloot en het derde schip in de Muse-klasse. De Silver Dawn heeft plaats voor 596 passagiers die ondergebracht worden in 298 suites. Van die suites heeft 96 procent een eigen veranda. Er is een bemanning-gast ratio van 1:1,45.
- De Silver Origin is gebouwd op de Nederlandse scheepswerf De Hoop en is speciaal ontwikkeld voor cruises rond de Galapagos Eilanden. Het schip biedt dan ook plaats aan slechts 100 passagiers. Meer mag niet van de lokale autoriteiten. De Silver Origin, die gebaseerd is op het ontwerp van de Celebrity Flora, is in de zomer van 2020 opgeleverd.
De Silver Dawn en de Silver Moon zijn zusterschepen van de Silver Muse, dat momenteel het vlaggenschip van de vloot is. De Silver Moon is het negende schip in de vloot van Silversea Cruises en biedt plaats aan 596 passagiers. Dat cruiseschip is een paar maten groter dan de Silver Origin.
Eind november 2022 is op de Meyer Werft in Papenburg ook het eerste staal gesneden van de Silver Ray, het tweede cruiseschip in de Nova-klasse. De kiel voor de Silver Ray is 23 maart 2023 gelegd. Meyer Werft heeft op 14 mei in de Eemshaven in Groningen de Silver Ray opgeleverd. De inaugurele cruise van de Silver Ray begon op 15 juni in Lissabon. Daar is het gedoopt door oceanografe María Josefina Olascoaga.
Cruises met Silversea Cruises zijn te boeken bij onder meer:
Nieuwe cruiseschepen voor Disney Cruise Line

Disney Cruise Line is hard bezig de vloot uit te breiden met nieuwe cruiseschepen.
- Het eerste schip, dat op 9 juni 2022 is opgeleverd, is de Disney Wish. De inaugurele cruise van de Disney Wish begon op 14 juli 2022. De Disney Wish, het eerste nieuwe cruiseschip van Disney in tien jaar tijd, heeft een afbeelding van Repelsteeltje op de boeg. De Disney Wish maakt deel uit van De Triton-klasse.
- Eind maart 2023 is op de Meyer Werft de kiel gelegd voor het eerste zusterschip van de Wish, de Disney Treasure. Dit schip, met een volume van 144.000 BRT, is 21 oktober 2024 opgeleverd en is het zesde cruiseschip in de Disney-vloot. De Disney Treasure heeft begin augustus 2024 haar float-out beleefd op de Meyer Werft in Papenburg.
- In oktober 2025 komt het derde cruiseschip in de Triton-klasse in de vaart: de Disney Destiny.
De Disney Wish, de Disney Treasure en de Disney Destiny hebben een volume van ongeveer 144.000 brutoregisterton. De door LNG-aangedreven cruiseschepen tellen1.250 hutten en zijn een fractie groter dan de Disney Dream en Disney Fantasy. Die zijn in 2010 en 2011 ook bij Meyer Werft gebouwd. Het waren destijds de grootste cruiseschepen die tot dan toe in Duitsland gebouwd waren. De nieuwste cruiseschepen van Disney krijgen Port Canaveral in Florida als thuishaven. Dat was ook de thuishaven van de vier bestaande Disney-cruiseschepen toen ze in de vaart kwamen.
Tenslotte is Disney eind oktober 2022 eigenaar geworden van het casco van de Global Dream. Dit schip zou met een passagiersaantal van zo’n 9000 het grootste passagiersschip ter wereld moeten worden, niet qua lengte of volume, maar qua aantal passagiers.
Disney kocht het schip uit de failliete boedel van Gentry Hong Kong en laat het schip nu afbouwen. In de nieuwe opzet zouden er maximaal 6000 passagiers aan boord kunnen. De kolos heeft een volume van 208.000 brutoregisterton. In 2025 moet de voormalige Global Dream, die de naam Disney Adventure heeft gekregen, cruises maken, vooral in Azië.
Daarnaast tekenden Disney Cruise Line en Meyer Werft in Papenburg een contract voor de bouw van nog eens 4 nieuwe cruiseschepen. Die worden tussen 2027 en 2031 opgeleverd. Het gaat om een nieuwe klasse cruiseschepen met een volume van ongeveer 100.000 brutoregisterton. Daarmee zijn ze kleiner dan de Wish-schepen die rond de 144.000 brutoregisterton meten. De nieuwste generatie Disney-schepen zou plaats bieden aan ongeveer 3000 passagiers. Daarmee komen ze qua omvang tussen de Wish-schepen en de Disney Magic en Disney Wonder, de oudste cruiseschepen uit de vloot. De nieuwe schepen zouden op verschillende soorten brandstoffen kunnen varen.
Boek een cruise met Disney Cruise Line bij CruiseOnline, Zeetours, Captain Cruise en CruiseReizen.nl.
Het nieuwste cruiseschip van Azamara
Azamara heeft een nieuw cruiseschip laten bouwen, de Onward. Het nieuwste cruiseschip van Azamara is op 2 mei 2022 in Monte Carlo gedoopt door Beth Santos, de oprichtster van de online community Wanderful. Andere cruiseschepen van Azamara zijn Azamara Quest, Azamara Journey en Azamara Pursuit
Bekijk prijzen en aanbiedingen van Azamara Club Cruises bij onder meer CruiseReizen.nl, Zeetours, Cruise Travel, Cruisewinkel en Captain Cruise.
Nieuwe cruiseschepen Celebrity Cruises
Ook Celebrity Cruises heeft de afgelopen jaren veel nieuwe cruiseschepen gebouwd. Het nieuwste cruiseschip is de Celebrity Xcel dat op 18 november 2025 haar eerste cruise gaat maken. De Celebrity Xcel krijgt een scheepsmotor die ook methanol kan verstoken. Die brandstof is schoner dan de huidige scheepsbrandstoffen. Met de Celebrity Xcel zijn er nu vijf schepen in de in 2018 geïntroduceerde Celebrity Edge-klasse. Begin 2025 heeft moedermaatschappij Royal Caribbean Group een zesde Edge-schip voor Celebrity Cruises besteld. Dat schip wordt een zusterschip van de Xcel en wordt in 2028 opgeleverd.
Andere schepen van Celebrity Cruises
- de Celebrity Flora, een wat kleiner schip dat speciaal voor cruises naar de Galapagos-eilanden gebouwd is. De Flora biedt plaats aan maximaal honderd passagiers.
- Celebrity Apex;
- Celebrity Beyond;
- Celebrity Ascent, opgeleverd in 2023 en telt 17 dekken. De Ascent en de Beyond zijn 20 meter langer dan de eerste twee cruiseschepen uit de Edge-klasse.

Boek cruises van Celebrity Cruises bij onder meer:
Nieuwe cruiseschepen voor Virgin Voyages
Rederij Virgin Voyages heeft drie schepen in de vaart die gemaakt zijn bij Fincantieri en die allemaal een ‘Lady’ in hun naam hebben.
- De Scarlet Lady is in februari 2020 opgeleverd.
- In maart 2022 maakte de Valiant Lady haar eerste cruise.
- De Resilient Lady vaart vanaf mei 2023.
Het vierde schip, de Brilliant Lady is al langer opgeleverd maar de eerste cruise staat nu gepland voor september 2025. Omdat de Brilliant Lady dan een cruise door het Panama-kanaal maakt, moet het schip enigszins worden aangepast omdat anders de reddingsloepen te ver buiten het schip hangen. Ook de balkons op dek 8 moeten aangepast worden, net als het uitstekende deel van dek 7.
De cruiseschepen van Virgin Voyages zijn zogeheten ‘adult only’ cruiseschepen dus een familiecruise met de kids zit er niet in. Elk schip meet 110.000 BRT, is 278 meter lang, 38 meter breed telt 1400 hutten en kan 2770 passagiers en 1160 bemanningsleden vervoeren. Het schip gaat begin 2022 cruises maken. Opvallend: alle schepen zijn ontworpen om zo min mogelijk lawaai en trillingen te veroorzaken.
Nieuw schip van Cunard Line

Cruisemaatschappij Cunard Line heeft een vierde cruiseschip laten bouwen. Het nieuwe schip, dat de naam Queen Anne heeft gekregen, is gebouwd op de Fincantieri-werf in Castellammare di Stabia bij Napels. Het nieuwe cruiseschip is op 19 april 2024 opgeleverd en is het 249ste schip in de 179-jarige geschiedenis van de cruisemaatschappij. De Queen Anne beleefde op 3 mei 2023 haar float-out. De Queen Anne is in juni 2024 gedoopt in Liverpool. In die stad begon Cunard in 1840 met het transatlantische vervoer van passagiers naar Amerika.
De nieuwe aanwinst is het op een na grootste Cunard-schip van de vloot en biedt plaats aan 3000 passagiers. De Queen Anne heeft een volume van 114,000 brutoregisteron en telt 14 dekken. Adam Tihanny nam het ontwerp van het scheepsinterieur voor zijn rekening.
Bekijk aanbiedingen voor cruises van Cunard Line bij:
Nieuwe (elektrische) cruiseschepen voor Viking Cruises
Viking Cruises is bezig met een fikse uitbreiding van de toch al aanzienlijke vloot. De afgelopen jaren heeft Viking Cruises de volgende nieuwe cruiseschepen laten bouwen:
- Viking Venus. Dit is het zevende zeecruiseschip dat scheepsbouwer Fincantiei voor Viking Cruises heeft gebouwd. De Viking Venus is in mei 2021 in gebruik genomen.
- Viking Mars meet 47.800 BRT en biedt plaats aan 930 cruisepassagiers. Alle suites op de Viking Mars hebben een veranda.
- Viking Octantis is het eerste expeditie cruiseschip van Viking Cruises. De doop van de Ocantis, die op dat moment op de Grote Meren op de grens van de VS en Canada voer, gebeurde via een live-videoverbinding vanuit Amsterdam, tegelijk met de doop van haar nieuwe zusterschip, de Viking Polaris, die wel in Amsterdam lag.
- De Viking Saturn, een zusterschip van de Viking Mars, is in februari 2023 in de vaart gekomen. Het schip meet 47.842 BRT.
- Viking Vela is eind november 2024 opgeleverd. De Viking Vela is het eerste van een hele nieuwe klasse iets grotere cruiseschepen voor Viking. De Vela meet 54.300 brutoregisterton, heeft 499 hutten en kan 998 cruisepassagiers meenemen. Opvallend is dat het schip in de toekomst op waterstof kan varen.
- In 2025 volgt de Viking Vesta.
En daar blijft het niet bij. Viking Cruises laat nog twee zusterschepen van de Vesta en de Vela bouwen. Die zouden in 2028 en 2029 geleverd moeten worden. Dat brengt het aantal nieuw te bouwen zeecruiseschepen voor Viking op 8.
Viking Cruises en scheepsbouwer Fincantieri hebben een grote stap gezet in de richting van duurzame cruisereizen. Ze experimenteren al sinds 2022 met waterstof aangeschreven scheepsmotoren en zijn nu zo ver dat ze ook de eerste zeeschepen daarmee gaan aandrijven. Viking Libra wordt in 2026 opgeleverd en wordt het eerste cruiseschip ter wereld dat door waterstof wordt aangedreven. Ook heeft Viking Cruises nog twee nieuwe cruiseschepen besteld. De Viking Astra, het zusterschip van de Libra, wordt in 2027 opgeleverd en vaart eveneens op waterstof. Ook heeft Viking Cruises nieuwe riviercruiseschepen besteld. In totaal zal de rederij in 2028 110 riviercruiseschepen en 23 zeecruise- en expeditiecruiseschepen in de vaart hebben.
Nieuw cruiseschip voor Sea Cloud Cruises

De Sea Cloud Spirit. De driemaster is na de Sea Cloud en de Sea Cloud II het derde 5-sterren cruiseschip van Sea Cloud Cruises. De Sea Cloud Spirit is gebouwd op de Metalships & Docks-scheepswerf in het Spaanse Vigo, biedt plaats aan 136 passagiers en is 138 meter lang De Sea Cloud Spirit is 6 september 2021 gedoopt in de cruiseterminal in Palma de Mallorca.
De vloot van zeilcruiseschepen van Sea Cloud Cruises zou worden uitgebreid met een nieuw cruiseschip: de Flying Clipper. Cruiserederij Star Clippers, dat met zeilschepen vaart, had een nieuw vijfmast zeilschip besteld bij rederij Brodosplit. Het schip, de Flying Clipper, was na vijf jaar bouwen, met een vertraging van twee jaar, nagenoeg klaar, maar de scheepsbouwer wilde het schip niet aan Star Clippers overdragen. Rederij en scheepswerf hebben de zaak voorgelegd aan een Nederlands arbitragetribunaal. De uitkomst van het geschil is dat het zeilschip eigendom blijft van de Kroatische werf en voor de Britse cruisemaatschappij Tradewind Voyages zeilcruises gaat maken.
Zeilcruises in Griekenland met Sea Cloud Cruises kun je boeken bij Captain Cruise.
Nieuwe superjachten voor Emerald Cruises

Emerald Cruises, dat cruises aanbiedt met superjachten, laat drie nieuwe cruiseschepen bouwen: de Emerald Kaia, de Emerald Raiya en de Emerald Xara. Het cruisejacht Emerald Kaia kwam in april 2026 als derde cruiseschip bij de Emerald-vloot, naast de twee bestaande schepen Emerald Azzurra en Emerald Sakara. Die twee schepen zijn 110 meter lang. De Emerald Kaia is 120 meter lang.
De Emerald Azzurra is in 2022 opgeleverd, de Emerald Sakara is in 2023 in de vaart gekomen.
De kiel voor de Emerald Kaia is in december 2024 gelegd op de scheepswerf van MKM Yachts in Ha Long Bay, Vietnam. De Emerald Raya en Emerald Xara volgen in 2027. Elk schip biedt plaats aan 128 passagiers
Verder heeft Emerald Cruises twee riviercruiseschepen in aanbouw. De Emerald Astra wordt in 2026 tiende schip in de Emerald
Star-Ship vloot. In 2027 volgt de Emerald Lumi. Dit riviercruiseschip wordt speciaal ontworpen om riviercruises op de Seine te maken. Het is het eerste Emerald-riviercruiseschip dat op de Seine gaat varen.
Nieuwe cruiseschepen voor Crystal Cruises:
De Crystal Endeavor is een ultraluxe cruiseschip dat plaats biedt aan 200 passagiers. Het schip maakt vooral expeditiereizen maken naar bijvoorbeeld de poolgebieden en Tasmanië. Aan boord zijn ervaren gidsen om de expedities aan wal te begeleiden.
Verder heeft Crystal Cruises 3 nieuwe cruiseschepen besteld bij scheepsbouwer Fincantieri. Deze nieuwe cruiseschepen kunnen 690 passagiers vervoeren en hebben een volume van 61.800 brutoregisterton. Het eerste cruiseschip wordt in het voorjaar van 2028 opgeleverd. De opleveringsdatum van het tweede cruiseschip wordt nog bekendgemaakt. Het derde nieuwe cruiseschip wordt in 2032 opgeleverd.
Nieuwe cruiseschepen Saga Cruises
Het wat minder bekende Saga Cruises nam in 2019 de Spirit of Discovery in gebruik. En eind juli 2020 beleefde haar zusterschip de Spirit of Adventure haar float-out op de Meyer Werft in Papenburg. De Spirit of Adventure is 236 meter lang, heeft 554 hutten en kan 999 passagiers vervoeren.
Nieuwe cruiseschepen voor Ponant
De Franse cruisemaatschappij Ponant heeft sinds 2022 twee nieuwe luxe expeditieschepen in de vaart die cruises verzorgen voor dochtermaatschappij Paul Gauguin. Op een derde schip is een optie genomen. De schepen zijn een doorontwikkelde versies van de Explorer-klasse en bieden plaats aan ongeveer 230 cruisepassagiers. Als ook het derde cruiseschip gebouwd wordt, beschikt Paul Gauguin over vier cruiseschepen.
Cruises van Ponant kun je boeken bij Zeetours en Cruise Travel.
De nieuwste cruiseschepen van Windstar
Cruisemaatschappij Windstar breidt de vloot uit met twee nieuwe luxe cruiseschepen. Het gaat om de Star Seeker, die in december 2025 wordt opgeleverd, en de Star Explorer. Dat schip komt in december 2026 bij de Windstar-vloot. Beide cruiseschepen beschikken over 112 suites en kunnen 224 passagiers op een Windstar-cruise meenemen.
Mis nooit meer een bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en volg ons op Facebook en Instagram.
Aanmelden voor de nieuwsbrief kan ook door een mail te sturen naar redactie@decruisegids.nl met in de onderwerpsregel van je mail ‘Aanmelden nieuwsbrief’. We voegen je dan direct toe aan onze mailinglijst. Tips en suggesties voor een artikel? Stuur een mail naar redactie @ decruisegids.nl (zonder spaties in het mailadres). Reageren kan onder dit artikel.